fallback

50-те най-велики дизайнери: Петер Шрайер

От най-масовата кола в България и Audi TT до революцията в Kia и Hyundai, приносът на този човек е огромен

Една американска класация преди година го посочи като най-влиятелния автомобилен дизайнер на последния четвърт век. Доста добро постижение за сина на един кръчмар от малко планинско селце в Бавария.         Вижте филма на "КОЛЕЛА" за Петер Шрайер (ВИДЕО):

             "Честно казано, винаги съм искал да бъда самолетен пилот. Но татко беше голям автомобилен ентусиаст и от малък обичах да гледам коли, после и да ги карам... Възхищавах се на прочутите италиански дизайнери от онова време, Джуджаро, Бертоне, Пининфарина... Така че да, това беше наистина детска мечта", каза ни Шрайер в едно специално интервю за "Колела" и Automedia.bg преди няколко години.          Самолетът Percival Proctor, който го насочва към дизайна. Петер като стажант в Audi в края на 70-те (вдясно). Книгата Roots and Wings, посветена на Петер Шрайер, на издателство Gestalten           Петер Шрайер е роден в Бад Райхенхал, в Баварските Алпи, през 1953 година. Баща му е собственик на ресторант в селото; самият Петер помага в кухнята и е специалистът-пекар. "Даже след като започнах стаж в Audi, се връщах у дома през уикендите да опека кексовете", спомня си той.

Още като дете започва да се увлича от дизайна - но не на автомобили, а на самолети. Негови съседи имат повреден стар английски Percival Proctor и молят семейство Шрайер да го подслони в плевнята си: "Така на шест години вече имах собствен самолет!". После идват рисунките на други самолети, на автомобили - началото на една кариера, която впоследствие превърна Шрайер в едва третия дизайнер, станал почетен доктор на Кралския колеж по изкуствата в Лондон.          Шрайер с концепта Audi TT. Като изключим светлините, той е много близо до бъдещия сериен модел, също работа на Шрайер          Предишните двама бяха Батиста "Пинин" Фарина и Джорджето Джуджаро - неговите кумири от детството. "Те двамата изиграха много голяма роля в кариерата ми. Особено Джуджаро. За мен той е един от най-великите. Но също така научих много и от бившия си шеф в Audi Хартмут Варкус. Много съм благодарен, че можах да премина през неговата школа".          Странният Hanomag Kimmisarbrot - вдъхновителят на ТТ?         Когато Шрайер постъпи в Audi като стажант през 1978, това не беше най-престижната възможна дестинация за един млад дизайнер: компанията, пренебрегван роднина в семейството на VW, едва креташе. "По онова време не се смяташе за много добре да работиш в дизайна на Audi. Даже Ford имаше по-добра репутация", спомня си Шрайер. Но точно тогава цялата власт в Audi минава в ръцете на младия и амбициозен Фердинанд Пиех. Скучната компания изведнъж се намесва в световния рали шампионат, създава легендарното Quattro и започва да поглежда към гигантите Mercedes и BMW. Шрайер - първоначално под ръководството на Варкус, а после и като самостоятелен шеф по дизайна - бе основна фигура в това преобразяване.           Дизайн на Шрайер, изложен в Die Neue Sammlung - прочутия Музей по дизайна към Модерната пинакотека в Мюнхен. Снимката е на музея           Той ръководеше проекта за първото Audi А3, създаде по две поколения на Аudi А4 и А6, а също и ефектния прототип Volkswagen Concept R, предначертал дизайнерския език на VW за десетилетие напред. Но най-нашумялата му работа от онази ера бе ТТ, което и до днес се сочи като един от най-влиятелните дизайни на епохата. "Когато показахме първия концепт, имаше доста противоречиви реакции", спомня си Шрайер. "Много хора го сравняваха с Hanomag Kommissbrot, една странна германска кола от 20-те години, еднаква отпред и отзад. Не всеки го харесваше".                    Шефовете на корейската Kia, които мечтаеха най-после да престанат да бъдат бюджетната алтернатива от Азия и да се превърнат в равностоен играч на автомобилния пазар, го наеха като главен дизайнер през 2006. Шрайер им се отплати, като коренно преобрази и самите автомобили, и представата за Kia. Успехът му бе толкова голям, че компанията-майка Hyundai го отвлече да работи и за нея. Германецът имаше основната заслуга концернът Hyundai-Kia да се утвърди като един от петте най-големи производителя в света, и единствения, преминал без особени загуби през Голямата рецесия преди десетилетие.                     Шрайер проектира и обособяването на луксозния бранд Genesis, с който корейците искат да се мерят с голямата германска тройка. Освен почетния докторат от Лондон, за който стана дума, той е носител на голямата награда за дизайн на Федерална република Германия, на голямата награда за Дизайн от парижкия автосалон през 2014, и на наградата за цялостни постижения в дизайна на Eyes On.           Kia GT4 Concept             Собственият му стил бе не по-малко впечатляващ: Шрайер говори тихо, винаги се облича в черно и носи характерни очила с дебели рамки. "Като млад редовно се появявах със златни очила и червени обувки", смее се Петер. "После осъзнах, че един дизайнер не иска да отвлича с дрехите си вниманието от собствените си творби. А и за човек, който пътува толкова много, черното е улеснение: не се налага да мислиш с какво се връзват тази синя риза или онзи кафяв панталон...".          Петер Шрайер, портрет от Роберт Хьорниг (Robert Hoernig, CC)          Шрайер се оттегли от активна работа през 2018, оставяйки контрола на наследника си Люк Донкерволке. Но остана като почетен президент и консултант. И продължава да следи с известна тревога развитието на тенденции като автоматизацията и свързаността на автомобилите, както сподели и в разговора с нас преди време. "Ние и без това сме наблюдавани навсякъде. Много разсъждавам по този въпрос. Аз лично не искам да бъда идиотът от машината. Вярвам, че машината, или колата, ако предпочитате, трябва да ни помага и да ни служи. Да ни дава онова, от което имаме нужда - превоз. Но не искам да бъда управляван от собствената си кола. И не желая да бъда наблюдаван навсякъде. Така че да, разбирам какво искате да кажете".           17 от най-забележителните коли на Петер Шрайер (ГАЛЕРИЯ):

        

 

 

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Карах А4 Б6, все още изглежда добре!
  • #8
    анонимен ( преди 4 месеца )
    До #6: Благодаря! Доказваш, че ГлУпОстта е безсмъртна.
  • #7
    До 6 ( преди 4 месеца )
    По-трудно е, отколкото да си универсално компетентен сел.ски и.ди.от
  • #6
    Жалка работа.... ( преди 4 месеца )
    Конфекция и скучна посредственост!Не е лесно да си германски дърводелец!
  • #5
    анонимен ( преди 4 месеца )
    май успехите му идват след като отива в Кореа. Преди това много много не му провървя във ФВ и Ауди.
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Моля напишете статия каква кола кара първия Ерген Виктор.
  • #3
    анонимен ( преди 4 месеца )
    А може би тоя Туксон на снимката изглежда морално остарял.
  • #2
    анонимен ( преди 4 месеца )
    а може би ти имаш естетическите критерии на печурка?
  • #1
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Май май наследникът му в Хюндай прави по-добър дизайн. Сегашният Туксон е по-красив. ТТ ми харесва, но Голфът 4-ка изглежда по-зле от 3-ката и 5-цата дори, а новата костенурка също е супер неприятно изглеждаща.
fallback
Последни