„Вървят бързо, но не стигат далеч". Това спокойно може да бъде мотото на британския отбор Jaguar XJC Broadspeed, който се състезава в Европейския шампионат за туристически автомобили през 70-те години на миналия век. В случая той разполага с една невероятно красива, много мощна и изключително неуспешна състезателна кола.
Основният проблем се вижда веднага - 1700 кг собствено тегло, но той, за съжаление, не е единственият. Колата е произведена в период, в който Jaguar вече е част от корпорацията British Leyland, а качеството на произвежданите автомобили и отношението на служителите към техните задължения са на исторически ниски нива. И просто повече няма накъде да се падне.Б
Колата, разбира се, има и някои предимства. Сред тях е V12 двигателят - неговите 500+ к.с. дават шанс на Jaguar XJC в битката с много по-малко мощното, но и по-леко BMW CSL. Английското купе просто унищожава съперниците си на правите, като понякога ускорява до 300 км/ч.
В дебютното си състезание на „Силвърстоун“, XJC спечели убедително квалификациите. Пилотът Дерек Бел прави 2 секунди разлика на BMW-то на европейския шампион Пиер Дюдоне. Но това е само квалификация. По време на самото състезание XJC получава повреда в задвижването и едно от колелата пада.
Както вече стана дума, за надеждност изобщо не може да се говори. В колата се чупи всичко възможно. Диференциалите изпадат, скоростните кутии се задръсват, а V12 двигателят редовно остава без масло и прегрява. Ако по някакво чудо всичко изброено не се повреди, Jaguar XJC, заради прекомерната си маса, изяжда гумите и запалва спирачките. А и разходът на гориво си го бива - на пистата колата харчи около 80 л/100 км, което налага често посещение в бокса.
За сезон и половина в европейския шампионат XJC Broadspeed завърши на подиума само веднъж - 2-ро място на „Нюрбургринг“ през 1977 г. В края на годината отборът е разпуснат и тази наистина красива кола отива в историята.