Задвижването на четирите колела е важен фактор за българските купувачи на автомобили: отчасти заради изумителното качество на пътищата в страната, отчасти и заради допълнителното спокойствие, което то дава на шофьорите. За съжаление обаче предлагането на такива автомобили намалява все по-осезаемо - за разлика от цените, които не спират да растат. Когато започнахме да правим нашата традиционна подборка на най-евтините нови коли с 4х4 у нас, в списъка ни имаше 34 различни модела на цена под 50,000 лева. През 2020 те се стопиха до 18, през 2021 - до 13, през 2022 - до 5. В момента са само три. Думата "евтин" в заглавието вече придобива малко ироничен смисъл.
Skoda Octavia е един от моделите, изпаднали от нашата класация в сравнение с миналата година. Причината: при новото поколение версията с AWD ще дойде чак догодина
Колкото до все по-намаляващото предлагане, то се обяснява с два основни фактора. Единият са затягащите се стандарти за емисии - един автомобил с пълно предаване по дефиниция отделя повече емиции от такъв само с предно или задно. Вторият фактор е в счетоводните отдели на производителите. Компаниите постепенно усетиха, че клиентите са склонни да платят високата цена за SUV или кросоувър, без непременно да настояват за AWD, което струва скъпо на производителя. "Паркетните" кросоувъри само с предно носят далеч по-висока печалба от истинските 4х4, така че пригответе се те да стават все по-голяма рядкост.
Най-евтините коли с 4х4 в България (ГАЛЕРИЯ):
Изцяло промененото трето поколение на Duster вдига летвата като цена, но съвсем умерено - най-достъпната 4х4 версия е с 2000 лева по-скъпа, отколкото беше при стария модел миналата есен. Радикално променени са не само дизайнът и платформата, но и задвижването - отпаднали са 1.3-литровият турбобензин и 1.5-литровият турбодизел. Сега можете да имате Duster с пълно предаване с какъвто искате мотор... стига да е 1.2-литров трицилиндров Tce със 130 коня мощност и 6-степенна механична трансмисия. Цената е за ниво Еxpression, което дава климатик, паркинг сензори и камера за паркиране, цветни дигитални прибори, 10-инчова мултимедия с безжично свързване на Android Auto и Apple CarPlay, и 17-цолови алуминиеви джанти.
Цена през 2020: 35 944 лева
Цена през 2021: 36 820 лева
Цена през 2022: 40 490 лева
Цена през 2023: 45 490 лева
* Сравненията с предишни години често са за модели от различни поколения, различно задвижване и оборудване. Просто сме посочили най-евтиния вариант с двойно предаване в гамата. Класацията е само на база на официалните ценови листи