Концернът Stellantis има 14 марки в портфолиото си. В случай, че не ги помните всичките, ето ги: Citroën, Fiat, Opel, Vauxhall, Peugeot, Abarth, Ram, Dodge, Chrysler, Jeep, Lancia, DS Automobiles, Alfa Romeo и Maserati. Автомобилният гигант беше създаден в началото на 2021 г., когато PSA Group се сля с Fiat Chrysler Automobiles.
Цялата тази огромна гама обаче ще трябва да бъде рационализирана в един момент, признава и главният изпълнителния директор на Stellantis - Карлос Таварс, който заяви пред агенция Reuters, че някои марки може да бъдат спрени: „Ако не правят пари, ще ги затворим. Не можем да си позволим да имаме марки, които не правят пари.“
Босът не посочи нито една от марките, застрашени от спиране, но е ясно, че някои от тях са застрашени повече от другите. Експерти от индустрията посочват, че Stellantis вероятно ще се опита да да продаде Maserati и да убие Lancia и/или DS, но това са спекулации. Това, което е сигурно, че има няколко марки под гигантския корпоративен чадър, които са твърде големи, за да бъдат оставени да се провалят: Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot, Citroën, Jeep и Ram.
Останалите компании са уязвими, като това важи дори за Alfa Romeo. Времето ще покаже дали Stellantis ще запази Dodge и Chrysler, като последният изглежда особено застрашен, тъй като има само един модел в гамата си - остарелия миниван Pacifica.
Само преди 3 години Таварес обяви ведна след създаването на Stellantis, че концернът ще инвестира в 14-те марки през следващите 10 години. Те още не са изтекли, но вече има тревожни сигнали, че някои от компаниите няма да изкарат толкова време.
Stellantis е четвъртият по големина производител на автомобили в света, но управлението на толкова много автомобилни марки се оказва трудно в една все по-конкурентна индустрия. Акциите на концерна се понижиха тази година с 22 процента след по-слабите от очакваното финансови резултати през първата половина на 2024 г. Коригираният оперативен доход се срина с 40 процента, главно поради пазара в Северна Америка. Нетните приходи са намалели с 14%, докато нетната печалба е намаляла с 48%.
В Северна Америка продажбите са спаднали с 18 процента в сравнение с първата половина на 2023 г. Stellantis споменава, че доставките са намалели, защото четири модела са спрени от производство - Dodge Charger и Challenger заедно с Jeep Renegade и Cherokee. В допълнение, продажбите на Ram 1500 бяха по-ниски, защото пикапът премина през актуализация по средата на цикъла, която забави нещата.
На други места Stellantis претърпя шест процента спад в продажбите в региона на Разширена Европа и Южна Америка. В Близкия изток и Африка доставките се увеличиха с три процента, главно благодарение на утрояването на продажбите на Fiat.