fallback

Stellantis ще убие марките, които не правят пари

Поне 4 от 14-те бранда в концерна изглеждат обречени

Концернът Stellantis има 14 марки в портфолиото си. В случай, че не ги помните всичките, ето ги: Citroën, Fiat, Opel, Vauxhall, Peugeot, Abarth, Ram, Dodge, Chrysler, Jeep, Lancia, DS Automobiles, Alfa Romeo и Maserati. Автомобилният гигант беше създаден в началото на 2021 г., когато PSA Group се сля с Fiat Chrysler Automobiles.

Цялата тази огромна гама обаче ще трябва да бъде рационализирана в един момент, признава и главният изпълнителния директор на Stellantis - Карлос Таварс, който заяви пред агенция Reuters, че някои марки може да бъдат спрени: „Ако не правят пари, ще ги затворим. Не можем да си позволим да имаме марки, които не правят пари.“ 

Босът не посочи нито една от марките, застрашени от спиране, но е ясно, че някои от тях са застрашени повече от другите. Експерти от индустрията посочват, че Stellantis вероятно ще се опита да да продаде Maserati и да убие Lancia и/или DS, но това са спекулации. Това, което е сигурно, че има няколко марки под гигантския корпоративен чадър, които са твърде големи, за да бъдат оставени да се провалят: Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot, Citroën, Jeep и Ram.

Останалите компании са уязвими, като това важи дори за Alfa Romeo. Времето ще покаже дали Stellantis ще запази Dodge и Chrysler, като последният изглежда особено застрашен, тъй като има само един модел в гамата си - остарелия миниван Pacifica.

Само преди 3 години Таварес обяви ведна след създаването на Stellantis, че концернът ще инвестира в 14-те марки през следващите 10 години. Те още не са изтекли, но вече има тревожни сигнали, че някои от компаниите няма да изкарат толкова време.

Stellantis е четвъртият по големина производител на автомобили в света, но управлението на толкова много автомобилни марки се оказва трудно в една все по-конкурентна индустрия. Акциите на концерна се понижиха тази година с 22 процента след по-слабите от очакваното финансови резултати през първата половина на 2024 г. Коригираният оперативен доход се срина с 40 процента, главно поради пазара в Северна Америка. Нетните приходи са намалели с 14%, докато нетната печалба е намаляла с 48%.

В Северна Америка продажбите са спаднали с 18 процента в сравнение с първата половина на 2023 г. Stellantis споменава, че доставките са намалели, защото четири модела са спрени от производство - Dodge Charger и Challenger заедно с Jeep Renegade и Cherokee. В допълнение, продажбите на Ram 1500 бяха по-ниски, защото пикапът премина през актуализация по средата на цикъла, която забави нещата.

На други места Stellantis претърпя шест процента спад в продажбите в региона на Разширена Европа и Южна Америка. В Близкия изток и Африка доставките се увеличиха с три процента, главно благодарение на утрояването на продажбите на Fiat.

fallback
  • #16
    Дзвер ( преди 2 месеца )
    Правиш красив, интересен продукт, изпипваш му качеството и се стараеш дори баба Пенка от с. Долно нанагорнище да дочуе, че вадиш нещо добро. Може и да се оръсиш, може и да задлъжнееш, обаче като станеш фурора на пазара, се изстрелваш в страсосферата. Но за това трябва страст, трябва любов към автомобила, уважение и отговорност към историята на марката. При тия плондири това липсва, явно.
  • #15
    Дзвер ( преди 2 месеца )
    То от самото създаване на "съзвездието" беше ясно, че е "неадеквати юнайтед", обаче няма да е зле да си дадат сметка, че 11-12 от техните марки имат огромна историческа стойност. Ако ги обезличат и докарат до закриване, щото така е по-лесно, сичкото мениджър трябва да гние по затворите и не само да не си получи бонусите, ами и с лични авоари да покрие загубите.
  • #14
    анонимен ( преди 3 месеца )
    от едно време се чудя защо има Опел и Воксхол? Време е за оптимизация.
  • #13
    Еврогейове ( преди 3 месеца )
    Откакто купиха Алфа Ромео правят само извращения със марката която беше символ на елегантност и спорт. Най добрите дизелови двигатели и легендарния Busso бензин бяха погубени заради тъпите им *** извратеняци. Убивате една от най добрите марки в историята която имаше най добрите иновации. Сега всичко е позор
  • #12
    Рада Дълбоката ( преди 3 месеца )
    Правете коли за геювите-я вижте колкоз много са на олимпиадата...ще се продават кат топъл леб,особено ако са с вграден ибрик и фалоиммитатор...
  • #11
    raiders ( преди 3 месеца )
    До #9 прав си, еврогейссия съюз ни такова бавно. До #1 абсолютно вярно, една платформа и 10 различни марки за държави с любов, я към опел, алфа или пежо, фиат и т.н. срам. Добре, че в България си обичаме голфа и няма проблем.
  • #10
    анонимен ( преди 3 месеца )
    9-ти , тия въглеродни квоти ги има само в Европа! Какъв е смисъла от тази глупост , да се налагат ограничения в една част от света - Европа(уж за спасяване на климата) а всички други ги боли оная работа и си правят каквото искат?
  • #9
    До 7 ( преди 3 месеца )
    Опитваш се да иронизираш, но половината печалба на Тесла наистина идва от въглеродни квоти. Колкото повече автомобилни компании отлагат производството на електромобили за по-късно, толкова повече ще плащат на Тесла за въглеродни квоти. Тоест буквално съфинансират на 50% развитието на Тесла без да печелят нищо от това. Не е глупавият този който яде баницата, а този който му я дава.
  • #8
    анонимен ( преди 3 месеца )
    В светлината на тези идеи, как се връзва новата Ланча Делта, че даже смятат да правят рали отбор покрай нея?Точно Ланча е реално мъртва. И всякакви опити за реанимиране на марката са излишни. Те Алфа едва крепят, която все пак има още фенове и се опитваха да съхранят имиджа й, какво остава за една марка, която от години има само един микро модел
  • #7
    Митгеястър ( преди 3 месеца )
    Тесла също не носи пари,но не я закриват.Издържа се от продажба на въглеродни квоти.
fallback
Последни