Автомобилният производител Renault тества технологията Apache, чиято основна цел е да намали шумовото замърсяване, причинено от контакта на колелата с пътната настилка.
От Renault казват, че след появата на електрическите автомобили проблемът с шумовото замърсяване не е изчезнал, тъй като въпреки по-тихата им работа, 80% от шума както вътре, така и извън колата се създава при контакт на колелата с пътя.
Поради този проблем компанията реши да разработи технологията Apache (Appraisal of Pavement Acoustic Characteristics and Energy Efficiency), която по време на работа създава карта на пътните условия, за да посочи зоните, където настилката ще бъде най-добра за намаляване на шумовото замърсяване.
Според Renault според изследване на Световната здравна организация 20 милиона европейци се оплакват от шума, а 8 милиона спят лошо. В момента производителите на автомобили активно внедряват технология за намаляване на шума, подобна на тази, която се използва активно в слушалките.
Scenic E-Tech е нещо такова.Оборудвана със звукови сензори, разположени около колата. Те "слушат" пътя и засичат промени в шума. Когато той се увеличи, сензорите инжектират звукова вълна в кабината, която изравнява звуковия спектър в автомобила, елиминирайки шума, който пътниците чуват. По този начин намаляването на шума прави пътуването много по-комфортно.
Инженерите на Renault обаче подобряват технологията и сега тя събира информация за състоянието на пътната настилка в специална база данни, за да създаде специална карта на акустичното състояние на пътната мрежа. Автомобилният производител казва, че системата работи на принципа на иглата на виниловия плейър. По този начин властите ще могат да получават информация за състоянието на пътищата и участъците, които се нуждаят от ремонт.
Renault съобщава, че към момента програмата е разширена до целия регион Ил дьо Франс, където около тридесет автомобила, оборудвани с Apache, събират информация за пътищата в региона и че няколко града във Франция и други страни вече са изразили интерес към проекта.