Лука Де Мео, главният изпълнителен директор на Renault, е последното голямо име в автомобилната индустрия, което хвърли съмнения относно прехода към електрически автомобили през следващото десетилетие. Босът предупреди, че продажбите не вървят в „правилната траектория“. В Европа предложената дата за производителите да преминат изцяло към електромобили е 2035 г. Говори се, че лейбъристите могат са я свалят до 2030-а в Обединеното Кралство.
Но Лука Де Мео, шеф на Renault, предупреди, че клиентите не са готови да преминат към превозни средства, задвижвани от батерии. Той призова за „повече гъвкавост в графика“. Лука Де Мео изрази съмненията си в интервю за френския финансов всекидневник „Les Echos“ тази седмица. Той каза, че сега производителят на автомобили поема цялата тежест да намали разходите, ако иска да постигне целите си при коли на батерии.
Последните избори в ЕС, идващи във време на слабо търсене на електрически превозни средства, предизвикаха нарастващи призиви за отмяна на крайния срок, който трябва да бъде преразгледан през 2026 г. Говорейки пред френския вестник, шефът на Renault каза: „Имаме нужда от малко повече гъвкавост в графика“.
Де Мео, председател на ACEA (Европейската асоциация на автомобилните производители), е една от най-влиятелните личности на континента. Той има над тридесет години опит в сектора, като започва кариерата си в Renault през 1992 г. Преминава през различни позиции в Toyota, Fiat и Volkswagen Group. Връща се в Renault като главен изпълнителен директор през 2020 г.
След призива за повече гъвкавост на датата, определена за забрана на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили в Европа, Де Мео добави, че би било „сериозна стратегическа грешка чисто и просто да се изостави целта поради текущото забавяне на пазара“. Запитан за амбициите на Renault да стане марка само за EV до 2035 г. в контекста на слаб вътрешен пазар, Де Мео каза: „Истината е, че все още не сме на правилната траектория за постигане на 100 процента електрически автомобили до 2035 г. Това . Ако клиентите не ни следват, ние всички сме отговорни. Трябва да намалим разходите“.
Автомобилният сектор е изправен пред различни предизвикателства, когато става въпрос за убеждаване на шофьорите да купуват електромобили. Високи цени, страхът от малкия пробег и липсата на инфраструктура за зареждане остават основни притеснения на пазарите. Свиването на разходите за живот, регулаторната несигурност и конкуренцията от Китай също оказват влияние върху прехода към електромобили.
Производителите правят драстични промени в своите графици, за да се откажат от новите модели с двигатели с вътрешно горене. Миналата седмица Ford призна, че сменя плановете да продава само електрически автомобили в Европа от края на десетилетието. В интервю Марин Джая, шеф на Ford Model E, каза, че „несигурността“ около търсенето на EV и законодателството са ги принудили да отложат. отказа от бензинови и дизелови модели. Той допълни, че 2030 г. е „твърде амбициозна“ цел. И потвърди, че компанията ще продължи да предлага нови хибридни автомобили в Европа след тази дата.
Шефът на Fiat също наскоро потвърди, че ще пусне отново бензиновата версия на своя градски автомобил 500. Според Оливие Франсоа новият „мек хибрид“ Fiat 500 Ibrida ще пристигне в началото на 2026 г. поради „по-бавното от очакваното навлизане на EV в Европа“. Просто по-възрастните водачи си искат старите горива.
Германският автомобилен гигант Mercedes-Benz тази година обяви, че ще удължи производствения цикъл на един от най-продаваните си автомобили с вътрешно горене поради опасения относно навлизането на EV. A-Class хечбек, който трябваше да бъде оттеглен до края на тази година, ще продължи да се произвежда до 2026-а като част от по-гъвкава стратегия на Mercedes за преминаване към електромобили. Audi намали пускането на EV модели поради спадащо търсене, докато VW също коригира производствените си мощности заради комбинация от недостиг на части и по-ниски от очакваните продажби.
В Япония бяха още по-резки! Акио Тойода, председател на Toyota, каза през януари, че електрическите превозни средства никога няма да доминират автомобилния пазар и да съставляват не повече от една трета от глобалните продажби. Според него батериите не са отговорът, когато един милиард души по света живеят без електричество: „Ние също доставяме превозни средства в тези региони, така че само опцията BEV не може да осигури транспорт за всички“, каза той, „Без значение какъв напредък имат електромобилите, мисля, че те ще имат само 30 процента пазарен дял.“.
През май големите японски марки Toyota, Mazda и Subaru се договирха да пуснат по-малки бензинови двигатели, които да използват заедно с хибридната технология и да приемат екологични биогорива за по-ниски емисии. Toyota, най-големият продавач на автомобили в света, описа разработката като „прероден двигател“.
Босът на Aston Martin Ланс Строл също каза, че ще пролъжат да правят коли с ДВГ до момента, в който от регулаторите им забранят. Причината - намаленото търсене на електромобили. Ще продължим да ги правим [бензинови автомобили], докато ни е позволено да ги правим. Винаги ще има търсене, дори след като се свие“, каза Строл през април.
Но докато много марки автомобили отлагат плановете си да станат електрически, Jaguar е на другия полюс. Британският производител на автомобили - сега собственост на индийската Tata, остави само един модел на бензин. Амбицията е да стане първата изцяло електрическа, луксозна марка от следващата година.