Японският гигант Nissan шокира финансовите пазари с неочаквано скромни резултати за първото тримесечие на 2024. Вместо очакваните от анализаторите 164 милиарда йени печалба (1.07 млрд. долара), положителният финансов резултат на Nissan е едва 995 милиона йени (6.5 милиона долара) - спад от 99.2% на фона на същото тримесечие миналата година. Оповестяването на числата доведе до срив от 7% в цената на акциите на компанията само за ден.
Главната причина за сгромолясването на печалбата е американският пазар, където, за да противодейства на намаляващия интерес на клиентите, Nissan прибегна до много агресивни ценови отстъпки. В същото време японската компания има сериозни проблеми и на другия си ключов пазар - Китай, където конкуренцията на местните производители бързо топи дела й. На САЩ и Китай се падат над половината от общите продажби на Nissan.
"Първата четвърт на годината бе много тежа за Nissan", призна главният изпълнителен директор Макото Учида при обявяването на резултатите. Той обаче увери, че компанията ще обърне тенденцията, като вземе "ясни мерки" за справяне с предизвикателствата. Надеждите са свързани най-вече с дебюта на новите поколения на големите Armada и Murano на американския пазар.
Надеждите на Nissan за обрат в резултатите са свързани най-вече с новите поколения на Murano и Armada, чието лансиране в САЩ предстои
Все пак Учида потвърди, че Nissan ще коригира прогнозата си за годишната си печалба, намалявайки я със 17% до 500 милиарда йени. Понижени са и очакванията за годишните продажби - 3.65 милиона автомобила, с 50,000 по-малко от предишната прогноза.
За Nissan това е втора криза само за пет години. Предишната започна със скандалното отстраняване на тогавашния шеф Карлос Гон и доведе до драстично преструктуриране и дистанциране от партньора Renault.