Златните епохи и на Mercedes, и на BMW са родени от молива на... французин
Споменати заедно, Германия и Франция обикновено извикват представата за многовековно съперничество, често прераствало в открита вражда. Но има и една област, в която това не важи: автомобилите. Защото много от най-паметните германски коли в историята - онези, които наложиха марките Mercedes и BMW в световен мащаб - са създадени именно от французин. От този джентълмен, на име Пол Брак.
Вижте филма на КОЛЕЛА за Пол Брак (ВИДЕО):
Роден в Бордо, като всяко дете от 30-те години на ХХ век, и Пол се интересува от коли. Но, за разлика от мнозинството си връстници, решава да превърне увлечението в професия. Едва 14-годишен създава първите си авторски модели. После завършва художественото училище Буйе и известно време е асистент на Филип Шарбоно, създателя на любимото ни Renault 8.
Изкарва задължителната военна служба, продължаваща тогава 30 месеца, в Германия, където се запознава с мениджъри от Mercedes-Benz и им показва рисунките си. В резултат на това след края на службата си незабавно е поканен да работи за компанията.
Идването на Брак в Mercedes е революция. Французинът иска да скъса с господстващите по онова време италиански и американски школи в дизайна, и да създаде един чисто германски дизайнерски език - изчистен, със строги, но елегантни линии.
Можете да прецените ефекта от работата му сами: ето как изглежда водещият модел на марката преди Брак:
И ето как изглежда след неговата намеса:
За десет години в ателието в Зинделфинген Пол създава някои от най-легендарните модели - W 111, W 108. Негов е и дизайнът на W100, по-известен като Mercedes 600 Grosser: любимата кола на личности в целия спектър от Коко Шанел до Брежнев и Живков.
През 1963 заедно с гениалния инженер Бела Барени представят в Женева W 113, популярен с прякора "Пагода" - и до днес мнозина го смятат за най-елегантния германски автомобил в историята.
Двама титани. Пол Брак и гениалният инженер Бела Барени демонстрират здравината на творението си. Няма шанс да видим подобна снимка със съвременен автомобил
След раздялата с Daimler Брак работи известно време по дизайна на скоростните влакове TGV в родината си, а през 1970 е назначен за главен дизайнер на BMW. Това предизвиква доста опасения - нима сдържаният и достолепен стил, налаган от французина в Mercedes, е подходящ за една доста по-спортна марка? Но Брак бързо разсейва съмненията. Още първите му проекти за баварците показват съвсем различен стил - динамичен и свеж.
Негови са емблематични коли като 2002 Тurbo, първата Пета серия, първата Седма серия, 630 Coupe. А концептуалният модел BMW Turbo от 1973 обира всички награди за авангарден дизайн. На практика стилът, заложен от Брак в Мюнхен, ще остане водещ за баварците чак до 90-те години.
След BMW Брак се връща у дома като директор по интериорния дизайн на Пежо, преди да се пенсионира. Но дори и днес, навършил вече 91 години, той продължава да рисува. И е уважаван член на журито в престижните конкурси за елегантност в Пебъл Бийч и Монте Карло. Защото има ли изобщо човек, който да знае повече за елегантността от Пол Брак?
Най-интересните коли на Пол Брак (ГАЛЕРИЯ):
Още по темата:
-
Човекът, който измисли облите стъкла, вградените светлини, концептуалните модели - и автомобилния дизайн като цяло (ВИДЕО)
-
От най-впечатляващия Citroen в историята до най-необикновената Alfa Romeo, приносът на французина е забележителен
-
Без този пословично скромен човек BMW вероятно нямаше да съществува днес
-
Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes, бе философията на италианеца