Volkswagen Group не върви добре с електрическите автомобили . След като обяви, че ще съкрати 1200 работни места в завода в Цвикау , който произвежда Volkswagen ID.3 до ID.5, както и Audi Q4 e-tron, компанията ще уволнява служители и във фабриката на Audi в Брюксел , която прави Audi Q8 e-tron.
В Цвикау производството работи само с две трети от капацитета си поради срива в търсенето на електрически автомобили. Докато търсенето на Q8 e-tron е толкова ниско, че фирмата директно обмисля затварянето на фабриката в Белгия. Audi започна "процес на информация и консултации" относно завода, за да намери решение за обекта, който има около 3000 служители . „Това също може да доведе до спиране на операциите, ако не бъде намерена алтернатива“, се казва в изявление на марката.
Затварянето на фабриката на Audi в Белгия може да означава допълнителни разходи от 2,6 милиарда евро към тригодишния план за спестявания от над 10 милиарда евро, обявен в началото на 2023 г. Ситуацията започва да става много проблематична за германската група, а някои наблюдатели вече се чудят дали в дългосрочен план електрическият автомобил ще погребе Volkswagen.
Говорейки пред Berliner Zeitung, експертът Фердинанд Дуденхьофер, основател на частния изследователски институт Centre Automotive Research (CAR), изразява загрижеността си относно развитието. Той е твърд песимист за бъдещето на електричките в Германия.
„Ако не успеем да противодействаме, ще понесем дългосрочни щети. Тези щети може да не се видят утре сутринта, а след две или три години. Въпреки това най-късно до 2030-а всички ще осъзнаят, че вече не можем да си позволим трафик с толкова много CO₂ емисии“, убеден е Дуденхьофер.
Междувременно китайската индустрия ще продължи да произвежда електрически автомобили, въпреки че само две от стоте местни марки са на плюс. „Те ще продължат да разширяват пазара, докато ние ще загубим“, опасява се Дуденхьофер. „И тогава фабрики като Брюксел или Цвикау ще бъдат още по-застрашени“, казва той.
Очевидно самите марки носят основната отговорност за това, че даден продукт не се продава. Производителността, дизайнът, качеството на първите модели в гамата ID и високата му цена не са убедили публиката на електрическия автомобил, че трябва да вземат VW, а не Tesla и останалите марки.
Несигурността относно бъдещето на електрическите автомобили (спирането на бензинови от 2035 г. ще бъде преразгледано през 2026 г.), както и оттеглянето на бонуса за закупуване в Германия в края на миналата година доведоха до свиване продажбите на електрически автомобили на първия европейски пазар. Той е и двигателят на европейската икономика.
За мнозина спецове решението на проблемите на Volkswagen Group и германската автомобилна индустрия при електрическите автомобили е да си сътрудничат повече с Китай. Дуденхьофер е убеден, че покачените мита няма да проработят. „Вместо това трябва да се свържем с Китай и да се опитаме да се възползваме от неговия опит. Колкото по-близо сме до Китай, толкова по-стабилни ще бъдем с електрическите коли“, казва той. „А това, което правят политиците и това, което прави Брюксел, е точно обратното".
Доминацията на китайската индустрия над електрическите автомобили е несъмнена, тя контролира почти цялата верига - от мината до производството. Предложението на Дуденхьофер обаче се равнява на капитулация на германската и европейската индустрия пред китайската. Трудностите далеч не са само пред Volkswagen.
[sc: relatedarticles ids:57782,57745,57684 /