fallback

Електрическите коли отделят „вечни замърсители“

Проблемът е при всяка батерия – от автомобил до мобилен телефон

Електрическият автомобил не е екологичен сам по себе си. Вярно, не отделя замърсяващи газове при шофиране, но производството му не минава без въглероден отпечатък. Батерията е един от най-противоречивите елементи. Нейното рециклиране не минава чисто, но търсенето на компоненти като литий също замърсява природата.

 

Сега ново проучване заключава, че много литиево-йонни батерии са проектирани с вредни вещества и замърсители, както за водата, така и за въздуха. И то не само при производството им, но по време на употребата им, при рециклирането или изхвърлянето. Направено от Тексаския технически университет и публикувано в авторитетни издания,изследването оставя противоречиви изводи. Докладът не се противопоставя на електрическите автомобили. Напротив, той ги счита за „основополагащи“ за намаляване на емисиите. Но подчертава, че не трябва да имат "замърсяващи странични ефекти".

Според учените нов подклас от перфлуороалкил и полифлуороалкил (PFAS) се използва в производството на литиево-йонни батери. Това са, компоненти, които са "нарастващ източник на замърсяване на въздуха и водата". Те са известни като "вечни замърсители", тъй като не се разграждат.    

„Нашите резултати разкриват дилема, свързана с производството, изхвърлянето и рециклирането на инфраструктура за чиста енергия“, обясняват от  университета. И докато електрическата кола е жизненоважна за намаляване на емисиите, необходимо е да се „улеснят технологиите, производственият контрол и решенията за рециклиране, които могат да се борят с климатичната криза, без да се отделят силни замърсители“.

Наличието на тези „вечни замърсители“ е открито чрез вземане на проби от въздух, вода, сняг, почва и утайки в близост до заводи за производство на батерии в Минесота, Кентъки, Белгия и Франция. Концентрациите на bis-FASI в тези проби са "като цяло много високи".

Тези вещества  са токсични за водните животни и растения, тъй като могат да повлияят на метаболизма им. Ефектът върху хората не е проучен, въпреки че някои свързват PFAS с рак или безплодие. И не се разпространяват само във вода, те могат да изминат големи разстояния, ако се концентрират във въздуха.    

„Решението не е да спрем производството на батерии, а да подобрим процесите, като вземем това предвид. И не само електрическите автомобили се нуждаят от тях, но и безброй електронни продукти като мобилни телефони. Тези за автомобили са по-големи, разбира се, и ще растат експоненциално с налагането им на пазара“, казват учените. Данните показват, че концентрации на бис-FASI могат да бъдат намалени във вода с гранулиран активен въглен и йонообмен.. Тези методи вече се използват за отстраняване на PFAS от питейната вода. Но трябва да се прилага при изхвърляне или рециклиране. 

При проби от сметища в САЩ също бяха намерени тези съединения. Във всеки случай малко батерии се рециклират: 5% според това проучване. Така учените  прогнозират около 8 милиона тона отпадъци, генерирани от тези устройства до 2040 г.

Припомняме, производство на електрически автомобили има по-висок въглероден отпечатък от при бензиновите автомобили. Това се дължи на парниковите газове, причинени от извличането и преработката на литий, който се използва в батериите.    

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 4 месеца )
    А маслото, което се изхвърля на всеки 10 хиляди как точно се разгражда? То не е ли вечен замърсител?
  • #11
    СМОГ ( преди 4 месеца )
    Заохкал нашия за редки замърсители, докато си хвърля пластмасовата бутилка в тревата с период на разпадане 300 години...
  • #10
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Тоя сайт копае дъното по простотия. Явно таргет групата им са кремълски поклонници, които пропагандират конспирации и отричат технологичният прогрес, оплювайки всичко което идва от Запад, щото русийката нищо не може да произведе, освен войни. Ми ползвайте впрегатни животни и телефони с жици тогава, бе другари.
  • #9
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Зелените талибани са като радиоточка - те бълват само това, което им изнася. Всяко нещо което противоречи на техните виждания - е (руска) пропаганда, кофти изследване и т.н. Когат обаче им се каже да хващат коня и каруцата - скачат до небесата от възмущение. . Не слизат от самолетите да хдят на почивки.. с една дума, зелени са им само главите.
  • #8
    До 3 ( преди 4 месеца )
    5% от какво се рециклира? 5% от бройките батерии или 5% от обема/ теглото на произведените батерии. Защото на 1000 батерии от смартфон се пада по-малко от батерия на електрически автомобил. Ако от тези хиляда батерии общо се рециклират 50 броя, включително батерията от електромобил, Това означава че се рециклират 5% от бройките и 99% от теглото и обемът на вложените материали. Една батерия за електромобил тежи над 500 кг, а батерия за телефон тежи 20-30 гр. Пак ви манипулират с процентите.
  • #7
    Мда ( преди 4 месеца )
    На този етап електричките са като пастата за зъби с радий от началото на миналия век!Много ефективно и бързо са избелвали зъбите.Доста народ е измрял млад с бели зъби!
  • #6
    Анонимен ( преди 4 месеца )
    Истината винаги излиза наяве.
  • #5
    Лудория ( преди 4 месеца )
    До фанатиците и еко - пеш, с каручка, с конче/магаренце. До където стигнете. Но пък няма да замърсявате нищо по света. Не случайно изключвам волове/крави като впрегатни животни, че пръцкат и замърсяват. За момента индустрия и чиста природа заедно е по-скоро оксиморон.
  • #4
    Грета Тунберг ( преди 4 месеца )
    На моят не му действа.
  • #3
    Анонимен ( преди 4 месеца )
    Тесльо,само 5% от батериите се рециклират.Къде са многобройните заводи за рециклиране на батерии, хамстер?
fallback
Последни