fallback

Електрическите коли отделят „вечни замърсители“

Проблемът е при всяка батерия – от автомобил до мобилен телефон

Електрическият автомобил не е екологичен сам по себе си. Вярно, не отделя замърсяващи газове при шофиране, но производството му не минава без въглероден отпечатък. Батерията е един от най-противоречивите елементи. Нейното рециклиране не минава чисто, но търсенето на компоненти като литий също замърсява природата.

 

Сега ново проучване заключава, че много литиево-йонни батерии са проектирани с вредни вещества и замърсители, както за водата, така и за въздуха. И то не само при производството им, но по време на употребата им, при рециклирането или изхвърлянето. Направено от Тексаския технически университет и публикувано в авторитетни издания,изследването оставя противоречиви изводи. Докладът не се противопоставя на електрическите автомобили. Напротив, той ги счита за „основополагащи“ за намаляване на емисиите. Но подчертава, че не трябва да имат "замърсяващи странични ефекти".

Според учените нов подклас от перфлуороалкил и полифлуороалкил (PFAS) се използва в производството на литиево-йонни батери. Това са, компоненти, които са "нарастващ източник на замърсяване на въздуха и водата". Те са известни като "вечни замърсители", тъй като не се разграждат.    

„Нашите резултати разкриват дилема, свързана с производството, изхвърлянето и рециклирането на инфраструктура за чиста енергия“, обясняват от  университета. И докато електрическата кола е жизненоважна за намаляване на емисиите, необходимо е да се „улеснят технологиите, производственият контрол и решенията за рециклиране, които могат да се борят с климатичната криза, без да се отделят силни замърсители“.

Наличието на тези „вечни замърсители“ е открито чрез вземане на проби от въздух, вода, сняг, почва и утайки в близост до заводи за производство на батерии в Минесота, Кентъки, Белгия и Франция. Концентрациите на bis-FASI в тези проби са "като цяло много високи".

Тези вещества  са токсични за водните животни и растения, тъй като могат да повлияят на метаболизма им. Ефектът върху хората не е проучен, въпреки че някои свързват PFAS с рак или безплодие. И не се разпространяват само във вода, те могат да изминат големи разстояния, ако се концентрират във въздуха.    

„Решението не е да спрем производството на батерии, а да подобрим процесите, като вземем това предвид. И не само електрическите автомобили се нуждаят от тях, но и безброй електронни продукти като мобилни телефони. Тези за автомобили са по-големи, разбира се, и ще растат експоненциално с налагането им на пазара“, казват учените. Данните показват, че концентрации на бис-FASI могат да бъдат намалени във вода с гранулиран активен въглен и йонообмен.. Тези методи вече се използват за отстраняване на PFAS от питейната вода. Но трябва да се прилага при изхвърляне или рециклиране. 

При проби от сметища в САЩ също бяха намерени тези съединения. Във всеки случай малко батерии се рециклират: 5% според това проучване. Така учените  прогнозират около 8 милиона тона отпадъци, генерирани от тези устройства до 2040 г.

Припомняме, производство на електрически автомобили има по-висок въглероден отпечатък от при бензиновите автомобили. Това се дължи на парниковите газове, причинени от извличането и преработката на литий, който се използва в батериите.    

fallback
  • #2
    q ( преди 4 месеца )
    Моля Ви, публикувайте и потвърждението на Венецуелския институт, може на някой от ОАЕ. Естествено че има замърсяване при всяко произвоство.Моля Ви разкажете и за отравянето с олово - и за това как се рециклират милионите акумолаторни батерии от ДВГ. Разкажете и за добива на нефт - трови ли се водата и с какви елементи, при превозването му замърсяват ли се океани и морета. От къде идва тока за изпомпване, рафиниране, производтво на специализирана техника, доставка и продажба на едро и дребно.
  • #1
    Гост ( преди 4 месеца )
    Трима работници в Нортволт Швеция са починали от канцерогенните батерии.
fallback
Последни