Точно половин век измина от представянето на първото Porsche 911 Turbo - това с четиристепенна скоростна кутия и известна склонност да затруднява шофьора. Случва се през октомври 1974 година, а сцената - автомобилното изложение в Париж. Световните продажби на германската машина ще започнат едва през 1975 г.
Всичко е относително. Ако петдесет години ви изглеждат много, помислете, че когато 911 (930) Turbo се появява, германската окупация на Франция е приключила само 30 години по-рано. И кой знае колко французи, които са били тийнейджъри по време на кървавите битки, по-късно се оказват възрастните купувачи, искащи спортаната кола на момента. Нищо че е замислена от врага. Просто парадокс.
За да отпразнуват 50 години от дебюта на автомобилното изложение в Париж, германците решиха да се върнат във френската столица. Те направиха няколко снимки с 911 Turbo, макар и не точно на оригиналния модел. Тази инициатива е част от по-широка програма от събития, която ще продължи през цялата година и която отбелязва половин век от 930.
През 1974 г., когато Porsche представя 930 на автомобилното изложение в Париж, за първи път е поставен турбокомпресор под капака. Това прави неговия 6-цилиндров боксер с въздушно охлаждане изключително яростен и мощен. Това са годините на дебюта на турбото в автомобилния сектор и работата му е доста груба. При натискане на газта поне за секунда нищо не се случва, а след това тягата пристига изведнъж само на задните колела.
Не трябва да забравяме гумите, чието сцепление бе далеч от това при сегашните. Дори при сух асфалт трябва да се кара много внимателно, а върху мокър направо човек да не изкарва това Porsche от гаража. Също така 930 има арки на задните колела, които са с 12 см по-широки. Плюс неподвижно крило, което се превръща моментално в икона.
Отличителните характеристики на 930: в началото 3-литровият двигател доставя 260 к.с., след това през 1978 г. обемът се повишава до 3,3 литра , а мощността до 300 коня. Вариантите на каросерията Targa и Cabriolet също пристигат през 1987 г., докато 1989 г. ражда петстепенната скоростна кутия . През 1991-а идва краят на легендата Turbo, а на сцената излиза 964.