През последните години голям производители на нови автомобили се появиха (и продължават да се раждат) в Китай с невиждана досега скорост. В момента в страната има 140 различни марки, като 50 от тях се предлагат в Европа, а 14 - в САЩ и Япония, показва проучване на JATO Dynamics, цитиран от Motor1.
Бързата поява на множество нови участници в Китай означава, че пазарът е все по-наситен и конкуренцията е жестока. Първото предизвикателство, което тези марки трябва да преодолеят, е националното оцеляване, последвано от експанзия в света.
Между 2020 г. и 2023 г. продажбите на автомобили от китайски марки извън вътрешния пазар са се увеличили пет пъти. Въпреки това, докато конкуренцията е полезна за стимулиране на развитието на пазара, но тя ще доведе и до изчезването на марки.
Впрочем, това вече се случи, като обещаващи производители на електромобили (като Zotye, Qoros и Borgward) вече не съществуват. Други компании (като Aiways, Hiphi и Weltmeister) се борят за оцеляване. За да привлече нови клиенти, всеки от тях създава новости и се фокусира върху технологични иновации като свързаност, софтуер за подпомагане на водача и развлечения в автомобила.
Междувременно невъзможността да се конкурират с новите китайски производители по отношение на производствения капацитет и достъпността подтикна политиците в Европа и САЩ да въведат по-строги мерки за защита на местните производители, изразяващи се в увеличение на митата. Ефектът от тях ще се види през следващите месеци, но нека първо видим кои са основните китайски производители и как те се опитват да завземат световните пазари.
Основните китайски автомобилни производители (ГАЛЕРИЯ):
Корпорацията за автомобилна индустрия в Пекин (BAIC) съществува от 1958 г. и има бурен път през годините. Днес тя произвежда повечето от такситата в Пекин под бранда „Beijing“ - една от многото налични марки, сред които са още Arcfox, BAIC и Foton. През 2023 г. BAIC продаде 1,13 милиона единици, от които 190 000 бяха изнесени в чужбина. Компанията има съвместни предприятия с Mercedes и Hyundai.