Един от най-големите страхове, когато става въпрос за зареждане, е да не объркаме вида гориво. Случва се по-често при взимане на кола под наем, но не е изключено и разсеян служител да ви направи белята. Повярвайте, става, въпреки всички усилия на производителите да го избегнат с различни трикове. .
Грешката е човешка: важното е да действате бързо, за да предотвратите сериозна повреда на автомобила и да избегнете огромни разходи за ремонт . Вариантите за объркване са два - сипване на бензин в дизелов двигател или зареждане на бензиновия мотор с дизел. И така, ето какво може да се случи и какви са възможните решения, препоръчани директно от Dumarey Automotive - водеща компания в автомобилната индустрия.
Първият и най-разпространеният случай е наливането на бензин в резервоара на дизелов двигател. Причината е в дизеловата помпа на колонките. Тя е с твърде голям диаметър, за да влезе в отвора на резервоар за бензин. Така че дори и да се разсеете, лесно ще разберете, че сте на път да сбъркате.
Обратният вариант обаче е лесен, така че грешките са вероятни. По-лошото в случая е, че дизеловият двигател може да започне да работи дори и с грешно гориво, което позволява да потеглите, без да осъзнавате допуснатата грешка. Междувременно обаче някои компоненти на мотора са застрашени от потенциална повреда. Например, системата за впръскване. Бензинът има слаба смазваща способност в сравнение с дизела, което води до прекомерно износване на помпата. Освен това в горивната камера може да се образува по-голямо количество прахови частици от това, създадено от дизеловото гориво, което неизбежно би запушило филтъра за твърди частици.
Дизеловият автомобил - след като е изминал няколко километра, може да даде някои сигнали. В случай на запушен филтър за твърди частици, например, колата може да загуби производителност, да се появи остра миризма. Или направо лампата за неизправност на филтъра за твърди частици да светне. Износването на дизеловата инжекционна помпа, причинено от замърсяване с бензин, може да я повреди относително бързо. В този случай ще усетите силна миризма на изгорял бензин, "придърпване” на колата при подаване на газ, трептене при предавка и спад в производителността, който варира в зависимост от двигателя.
Моторът няма да претърпи никакви щети, ако не бъде стартиран. Така че най-добрият вариант е да се усетите веднага. Най-правилната процедура е да извикате влекач и да закарате колата при механик, който ще извърши почистване на резервоара. Същата препоръка важи и ако забележите някаква неизправност, докато шофирате. Не трябва да чакате нито секунда, за да ограничите щетите, изброени по-горе, до минимум. Алтернативни “майсторлъци“ като добавяне на смазочно масло са опасни. И водят до запушване на филтъра за твърди частици.
Вторият случай – наливане на дизел в бензинов мотор, е определено по-рядък поради гореспоменатата причина, но все пак не е невъзможен. Последствията са различни и могат да се считат за по-малко сериозни, защото изгарянето на дизелово гориво не се случва в бензинов двигател .Моторът ще запали благодарение на малкото количество бензин, останал в резервоара, но ще спре веднага или бързо. В този случай последствията за двигателя са практически нулеви. Колата просто ще спре да се движи. Единственото възможно и най-правилно решение е да изпразните резервоара.
Тук също има широко разпространен, но неадекватен алтернативен метод: малко и често доливане на бензин, който да измести постепенно дизела. Това решение обаче може да бъде вредно поради замърсяване на системата за впръскване. Освен това от гледна точка на безопасността - сместа от двете горива в резервоара е по-лесно запалима, макар и минимално. Определено вярното решение е изпразване и почистване от квалифициран механик.