Автомобилите от Китай започват все по-агресивно да настъпват на европейските пазари, включително и в България, и много хора поглеждат с любопитство към тях заради сравнително атрактивните цени. Без съмнение обаче най-сериозното колебание на потенциалните купувачи е свързано с качеството: дали по-евтините китайски коли могат да се мерят като надеждност с европейските, японските или корейските? На Стария континент все още няма натрупани достатъчно данни за категорични заключения. Но в Китай американската компания J.D. Power току-що публикува резултатите от първото си мащабно проучване за надеждност на електромобилите и плъг-ин хибридите - и резултатите са шокиращи. С едно изключение, във всички сегменти начело по издръжливост са китайски модели. Изключението е Audi Q4 e-tron.
Както и в САЩ, и в Китай представянето на Tesla в класациите за надеждност е по-скоро разочароващо, въпреки уверенията, че качеството в по-модерната Гигафабрика в Шанхай надхвърляло това в калифорнийската
Във останалите класове европейските и американските марки подчертано отстъпват на някои китайски. Все пак, преди да ви покажем конкретните резултати, две забележки. Първо, макар J.D.Power да е уважавана американска компания, това проучване е проведено от китайския й клон. И второ, европейските и американските модели, за които става дума, са сглобявани в китайски заводи и в повечето случаи се отличават от предлаганите на пазара в ЕС.
Проучването измерва броя проблеми, констатирани от собствениците на електромобили, в два различни сегмента: такива, свързани с проектирането и дизайна на автомобила (примерно неудобни седалки или лоша видимост назад), и такива, предизвикани от повреди и дефекти. В проучването са участвали 9791 собственици на електромобили, закупили своите екземпляри между юли 2023 и януари 2024. Обхванати са 105 различни модела, от които 74 в достатъчни количества, за да бъдат включени в резултатите.
Най-здравите електромобили във всеки сегмент (ГАЛЕРИЯ):
Единствената европейска марка, която оглавява класирането в някой от сегментите, е Audi. Кросоувърът Q4 e-tron има средно 188 проблема на сто автомобила и изпреварна Xpeng G6. Volkswagen ID.4 е трети с 210. Tesla Model Y има 225 проблема на сто, под средното за сегмента. Последните места са за Smat #1 и BYD Song Plus.