Спирачните накладки са един от важните елементи, влияещи върху безопасността на цялата спирачна система и в резултат на това на безопасността на целия автомобил. А техният срок на експлоатация зависи от няколко фактора - качеството и материал, от който са направени, стил на шофиране, условия на работа на автомобила, теглото на превозното средство, както и състоянието на спирачните дискове, категорични са експерти.
Те отбелязват, че материалът, от който са направени подложките, може да варира. Цената и експлоатационните характеристики зависят именно от основния материал, като в момента на пазара има 4 опции за подложки:
Полуметални. Основата тук са стоманени стружки. Те са евтини и доста ефективни.
Био. Основават се на влакна, изработени от каучук, високо температурна смола и кевлар (полимер с висока якост). Те работят по-тихо, но се износват по-бързо.
Метал от по-нисък клас. Това е среден вариант между първия и втория тип. В по-голямата си част те са органични с добавка на мед или стомана.
Керамика. Основата им е композитен материал. Лек, тих, издръжлив и най-скъпият.
Един от основните параметри, влияещи върху експлоатационния живот на спирачните накладки, са условията на работа на автомобила. Ако колата често се движи по магистрали, когато не е необходимо педала на спирачките да се натиска често, накладките издържат по-дълго. И обратното - при каране в градски режим, експлоатационният им живот ще бъде по-кратък.
Състоянието на този важен детайл от спирачната система също така се влияе от стила на шофиране. Ако водачът планира по-внимателно спирачната маневра и не натиска рязко спирачките, тогава е съвсем логично при такова шофиране накладките да работят по-дълго, отколкото при по-агресивно шофиране.
Животът на подложките може да бъде повлиян от натоварването на превозното средство. Ако цялото семейство, например, постоянно пътува в седемместен кросоувър и носи много неща със себе си, то очевидно в случая спирачните накладки трябва да се сменят по-често, отколкото на малък хечбек, превозващ един човек.
Експертите допълват, че ако има дори лека корозия на спирачния диск, накладките ще се износват по-бързо. Освен това, ако колата не е с оригинални дискове и има неравномерно износване, това също ще намали експлоатационния живот на накладките.
„Според разпоредбите на производителите на автомобили, слой от 3-4 милиметра подложка се счита за критичен, като тогава е препоръчително е да се смени частта. При такава дебелина има не метал, а адхезивен слой, който не осигурява фрикционно сцепление, а само уврежда спирачния диск. Най-често дисковите спирачни накладки се сменят на всеки 20 000-40 000 км. пробег, а барабанните - от 70 000 до 100 000 км”, обясняват специалисти.
Можете да разберете дали трябва да се сменят накладките с помощта на сензори за износване, които сега се монтират в почти всички съвременни автомобили, особено произведените в Европа или Америка. При по-старите японски или корейски автомобили има друг начин за определяне живота на накладките. Там се поставя метална скоба и веднага щом накладката се износи, се появява специфичен скърцащ звук. Това означава, че накладките трябва да се сменят.
Ако животът на накладките вече е изчерпан, но собственикът не планира да отиде да ги смени в близко бъдеще, тогава в този случай е необходимо да се избягва т. нар. „аварийно спиране“, тоест рязко натискане на педала на спирачката. След инсталирането на новите накладки първите 200-300 км също трябва да се карат без „аварийно спиране“, за да се избегне прегряване на спирачната система, съветват експерти.