Лятото приближава и вече през деня достигаме типичните за този сезон температури. А жегата, която ни очаква, е един от враговете на електрическите автомобили и, подобно на екстремния студ, има директни последствия върху техния пробег.
Вече е добре известно как студовете влияят на представянето на електрически превозни средства, като при минусови температури техният обхват може да намалее с 30%. Мнозина обаче не са наясно как топлото време се отразява на този показател, като това не се дължи само на използването на климатика, който осигурява приятна среда в салона на автомобила.
Последните изследвания показват, че температури от над 50° C (на слънце) оказват сериозни влияние върху електронните компоненти, като ускоряват разграждането им и могат да доведат до срив. Изследване на повече от 7500 електромобила, проведено в Испания, където температурите традиционно са по-високи, показва именно как се представят колите на ток в жегите.
Проведените експерименти показват, че в топло време пробегът на електромобилите може да намалее с до 31%. Всичко, разбира се, зависи от температурата на околната среда, без да се вземат предвид други фактори като стил на шофиране, температура на околната среда и на кабината. Както е добре известно, оптималният температурен диапазон за батерията на електромобил е около 20-25° C, което означава, че при такива условия превозното средство се представя най-добре.
Проучването за това как автономията на електрическия автомобил се влияе от температурата на околната среда през лятото показват следните резултати:
при 27° C пробегът е с 2,8% по-малко.
при 29° C пробегът е с 3,5% по -малко.
при 32° C пробегът е с 5% по-малко.
при 35° C пробегът е с 15% по-малко.
При 38° C пробегът е 31% по-малко.
Както се вижда, има драстично увеличение след достигането на 32° C - температура, която със сигурност ще бъде достигната през следващите месеци. Това се дължи и на факта, че тогава активно се използва и климатика, за да бъде възстановена оптимална температура в кабината.
Резултатите от проучването сочат, че съвременните климатични системи в автомобила използват около 3-5 kW мощност за охлаждане на кабината в началото, след което са нужни 1 kW, за да се поддържа желаната температура.
За да се избегнат тези първоначални пикове при зареждане на батерията, най -добрият съвет, който можете да следва собственикът на EV, е да активира климатика, докато колата му все още е закачена на зарядното устройство. По този начин използваната енергия ще идва от мрежата, а не от батерията.
Съвременните системи с термопомпа помагат в по-голяма степен батерията винаги да е в оптимален температурен диапазон, което е от решаващо значение в подобри условия. Много важно е автомобилът да се паркира на сянка в горещото време, како и да се използват устройства за защита от слънце на предно стъкло. Също така се препоръчва електрическата кола да не се оставя с малко заряд на батерията, тъй като охлаждането изисква енергия, която може да се окаже недостатъчна.