След неотдавнашния скандал с тестовете за безопасност на японския производител Daihatsu, Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония (MLIT) започна разследване на практиките на други местни автомобилни производители от 2014 г. насам. Четири от тях - Toyota, Honda, Mazda и Suzuki, признаха за извършени от тях измами при тестове на определени модели, заради което производството, продажбите и доставките на част от тях вече са спрени.
Започвайки с Toyota, най-големият автомобилен производител не само в Япония, но и в света, призна, че е предоставил неверни данни в тестовете за безопасност на пешеходците и пътниците на моделите Corolla Fielder, Corolla Axio и Yaris Cross, които и в момента се произвеждат. Освен това вътрешно разследване разкрива подправяне на краш-тестове на спрени от производство модели като Crown, Isis, Sienta и Lexus RX.
От Toyota твърдят, че вътрешната проверка е потвърдила съответствието с всички разпоредби за безопасност за засегнатите превозни средства. Това означава, че те могат да се използват, като не са необходими допълнителни действия от страна на собствениците.
На свой ред Mazda разкри, че софтуерът за управление на двигателя на роудстъра MX-5 RF и субкомпактния хечбек Mazda2 е бил пренаписан по време на официалните тестове за получаване на сертификат. Компанията е използвала неправилна конфигурация на превозните средства при краш-тестове на моделите Atenza/Mazda6 и Axela, но въпреки това производствените модели отговарят на стандартите за безопасност.
Вътрешното разследване на Honda разкри фалшифицирани твърдения при тестовете за шум на 22 модела, които са спрени от производство. В случая на Suzuki измамното поведение е ограничено до един модел - предишното поколение Alto, при което спирачният път, посочен при теста, е по-къс от действителните измервания.
Сега японските власти ще проведат разследвания на място в офисите и фабриките на гореспоменатите компании, за да потвърдят съответствието на засегнатите модели с разпоредбите. Производителите на автомобили също са инструктирани да предоставят информация и подкрепа на засегнатите собственици, ако е необходимо.