ПАРИЖ, ОТ НАШИЯ ПРАТЕНИК. По света има стотици автомобилни колекционери с впечатляващи гаражи: от Ник Мейсън (Pink Floyd) с неговите свръхредки Ferrari до султана на Бруней, който притежава над 8000 коли. Но най-ексклузивната колекция на планетата принадлежи не на някой от тях, а на BMW Group. И снощи получи най-новия си експонат.
20-ата "арт кола" на BMW. Снимка AUTOMEDIA.BG
В Центъра "Помпиду" в Париж бе представен 20-ият автомобил от серията BMW Art Cars, дело на Джули Мерету, една от най-търсените художнички в света. За негова основа е послужил болидът BMW M Hybrid V8, с който баварците ще участват в "24-те часа на Льо Ман" след по-малко от месец, на 15 и 16 юни.
Със своите 640 конски сили, извличани от хибридна система с 4-литров V8, и с максималната си скорост от 345 км/ч, това най-вероятно е най-бързото произведение на изкуството в историята. Освен това има потенциала да бъде един от най-скъпите автомобили на планетата, твърдят оценители. В момента първото място като потенциална цена на търг се пада на друга BMW Art Car - легендарното М1, изрисувано лично от Анди Уорхол.
Опашката пред центъра "Помпиду" за премиерата, която се оказа едно от централните културни събития в Париж тази пролет. Вдясно са Джули Мерету шефът на BMW Оливер Ципсе и проф. Томас Гирст, който отговаря за културната програма на компанията
Идеята за "арт колите" на BMW се ражда именно от Льо Ман преди почти половин век. Френският пилот и писател Ерве Пулен е автор на хрумването, а тогавашният шеф на спортното поделение на BMW Йохан Неерпах го подкрепя. Пулен моли американския скулптор Александър Колдър, негов близък приятел, да изрисува първия автомобил. Оттогава насам са създадени още 19 Art Cars, като най-прочутите носят подписите на Анди Уорхол, Рой Лихтенщайн, Франк Стела, Дейвид Хокни, Джеф Куунс. През 1999 BMW постигна последната си засега победа в "Льо Ман" с участието на друга арт кола, създадена от Джени Холцър. Оттогава компанията не е участвала във върховата категория на легендарното състезание.
Сега зад волана в Льо Ман ще бъдат пилотите Шелдън ван дер Линде, Робин Фрайнс и Рене Раст. "Завръщането ни в Льо Ман е забележително по няколко причини", обясни Франк ван Меел, шефът на BMW M. "За пръв път след победата ни през 1999, преди точно 25 години, ще участваме в най-високия клас. Изправяме се срещу най-ожесточената конкуренция в света на моторните спортове. А "24-те часа на Льо Ман", със своите над 300,000 зрители, е съвършената сцена да представим 20-ата арт кола на BMW".
"Колекцията BMW Art Cars е основна част от нашия глобален културен ангажимент", заяви главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе, който участваше в представянето. "От почти половин век ние си партнираме с творци, които са също толкова запленени от мобилността и дизайна, колкото и от технологията и моторните спортове. Визията на Джули Мерету за състезателен автомобил е изключително силен принос към тази колекция".
Подготовката на проекта в ателието на Джули Мерету. Снимка BMW
Родена в Етиопия и отраснала в Съединените щати, Джули Мерету е едно от най-нашумелите имена на световната арт сцена в последните десетилетия, носител на американския Национален медал за изкуствата. Вдъхновението за арт колата идва от нейната монументална работа “Everywhen”, която в момента е изложена в Палацо Граси във Венеция, а после ще стане част от постоянната колекция на Музея за модерно изкуство (MoMA) в Ню Йорк. "Целият проект BMW Art Car се върти около откривателството, около въображението, около разширяването на границите на възможното", обясни самата Мерету при представянето на автомобила. "Не мисля за тази кола като за нещо, което да бъде излагано по галерии. Мисля за нея като за нещо, което ще се състезава в "Льо Ман".
Джули Мерету с творбата си
Преди това обаче новата арт кола ще е главният експонат за BMW на легендарния Конкурс за елегантност във Вила д'Eсте в Италия. Освен нея, публиката на най-престижното събитие за класически автомобили в света ще види още шест арт коли от колекцията: на Александър Колдър, Франк Стела, Рой Лихтенщайн, Анди Уорхол, Джени Холцър и Джеф Куунс.
10-те най-интересни арт коли на BMW (ГАЛЕРИЯ):
След легендарното М1 на Уорхол, BMW спря да участва с арт колите си в Льо Ман, и повечето проекти от 80-те и 90-те години дори не бяха върху състезателни автомобили. Но през 1999 компанията се завърна по впечатляващ начин. Арт колата, дело на Джени Холцър, спечели квалификациите за Льо Ман. А след това неин неизрисуван двойник спечели и самото състезание - последният засега успех на BMW на "Сарт".