НЮ ЙОРК, от нашия пратеник. Може ли една кола да е предмет на изкуството? И може ли една картина да се състезава в 24-те часа на Льо Ман - и да спечели? Нелепи въпроси - но всъщност, колкото и да не ви се вярва, и двата имат положителен отговор. При това не от днес, а от почти половин век.
Световноизвестната художничка Джули Мерету с прототипа Hybrid V8, който ще се превърне в 20-ата от прословутите "арт коли" на BMW. Снимка: AUTOMEDIA.BG
През 1975 година Ерве Пулен, френският колекционер, състезател, писател, аукционист и какво ли не още, се свързва с Йохен Неерпаш, основателя на спортното поделение на BMW. Свързал ги е един френски пилот на име Жан Тод - същият Жан Тод, който впоследствие стана легендарен шеф във Ferrari и президент на FIA.
Пулен има оригинална идея: вместо да декорира състезателния автомобил на BMW за 24-те часа на Льо Ман с обичайните рекламни лозунги, да го даде в ръцете на художник. И даже не на художник, а на световноизвестния американски скулптор Александър Колдър, негов личен приятел. Неерпаш, на когото дължим съществуването на BMW M поделението, изглежда скептичен. Но няколко дни по-късно Пулен получава от него готов проект за договор.
BMW M1, изрисувано от Анди Уорхол. Много галеристи смятат, че това е най-скъпата кола в света - стига изобщо BMW някога да се реши да я продаде
От онзи странен разговор се ражда най-удивителната автомобилна колекция в света - знаменитите BMW Art Cars. За нея са творили величия като Рой Лихтенщайн, Дейвид Хокни, Джеф Куунс, Франк Стела и дори самият Анди Уорхол. Всъщност много експерти твърдят, че изрисуваното от Уорхол M1 е най-скъпата кола на планетата - стига изобщо някога BMW да склони да го продаде. През 2014 една аукционна къща го оцени на 60-65 милиона долара, но оттогава цените са се удвоили.
Последната до момента, 19-а поред арт кола се появи през 2016 година, дело на Джон Балдесари. Арт кола номер 20 трябваше да дойде през 2020 година, но коронавирусът обърка плановете. Днес BMW най-после е готова да даде ход на проекта. В легендарния музей Гугенхайм в Ню Йорк компанията представя автомобила, който ще послужи като платно за следващия прочут художник. Това е Hybrid V8, състезателният автомобил, с който BMW M ще участва догодина в 24-те часа на Льо Ман и с който се надява да повтори триумфа от 1999. Тогава друга арт кола, дело на Джени Холцър, спечели квалификацията, а после баварците взела и крайната победа. Hybrid V8, както се досещате, има хибридно задвижване с 4-литров бензинов мотор и електромотор, максимална мощност около 640 конски сили при тегло от едва 1035 килограма, и максимална скорост от 345 километра в час.
Джули Мерету с една от най-популярните си творби в Ню Йорк
Тъкмо това чудовище, изработено от въглероден композит, ще се превърне в следвата арт кола на BMW. Но името на художника, натоварен с тази задача, не е решение на баварците: те са предоставили избора на комисия от над дузина куратори на най-прочутите световни музеи. Въпросният избор сега е паднал върху Джули Мерету, знаменитата етиопско-американска художничка, носител на националния медал за изкуствата в САЩ. Мерету вече е започнала работа по проекта, а окончателно завършената арт кола трябва да бъде представена някъде идната пролет - тъкмо навреме за старта в Льо Ман, разбира се. Междувременно поводът е добър да подберем най-интересните измежду досегашните арт коли на BMW.
10-те най-интересни BMW Art Cars (ГАЛЕРИЯ):
Първата "арт кола" в историята, създадена през 1975 от Александър Колдър за приятеля му Ерве Пулен. Според мълвата Пулен имал нужда от автомобил без рекламни надписи заради юридически спорове. Изрисуваният от Колдър "батмобил" 3.0 CSL участва в Льо Ман през същата година, каран от самия Пулен, Сам Поси и Жан Гише. Заради повреда обаче не успява да завърши.