Всъщност, няма да намерите думата "гняв" никъде в 10-те страници на този патент от General Motors. Озаглавен „Оценка на психичното благополучие на пътниците в превозното средство и внедряване на противодействие“, той се фокусира върху серия от сензори и модули, които оценяват какво се случва в колата. В зависимост от ситуацията иновативната система може да активира различни контрамерки, за да предотврати „нежелана ситуация“ зад волана.
По същия начин патентът , който беше подаден през ноември 2022 г., но публикуван на 16 май, споменава водача и другите пътници в превозното средство като попадащи в обхвата на тази предложена система. Но не е нужно да четете между редовете, за да разберете по-голямата картина, особено когато описанието на патента споменава телеметрично наблюдение за рязко спиране или ускорение, използването на клаксон и наличието на микрофони за слушане на разговорите в салона.
Краткото описание на системата от GM е такова, което оценява „психическото благополучие на водача, докато шофира превозното средство и прилага противодействие в отговор на нивото на внимание на водача, когато то е извън желания диапазон“. По-късно патентната заявка прави по-конкретни препратки към водача и пътниците, подложени на различни негативни стимули, които могат да предизвикат стрес. Това е мястото, където системата се намесва, използвайки набор от сензори за наблюдение на действията на автомобила, заедно с биометрични сензори, които наблюдават водача.
Така че, ако криволичите, карете нервно или ругаете, системата може да реши, че психическото ви състояние не е най-доброто за шофиране и да приложи множество стъпки, за да коригира ситуацията. Започва с просто предупреждение, препоръчващо „упражнение“ като дълбоко поемане на въздух. Следващото ниво препоръчва да се обадите на някого (използвайки системата за свободни ръце на автомобила, разбира се), но третото ниво автоматично извиква команда, която поема контрола над автомобила ви, независимо дали това ви харесва или не.
Този предложен курс на действие, който може да бъде доста противоречив - включва активиране на една или повече усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), за да се премахне водача от уравнението. Патентът описва това като ADAS, който е конфигуриран да осигурява ниво на автономно управление на превозното средство...така че водачът на превозното средство не трябва да участва активно в контролирането на една или повече шофиращи или други функции на превозното средство“.
Както при всички патенти, няма гаранция, че тази идея някога ще достигне до серийно производство. Предупрежденията за водача и телефонните обаждания със сигурност са изпълними, но по-големите въпроси относно принудителното активиране на системите за подпомагане на водача може да са проблем. Във всеки случай от сега започнете да се опитвате да запазвате хладнокръвие в колата. В противен случай вашето бъдещо превозно средство може да ви постави в тайм-аут, докато възвърнете сетивата си.