Проучване на повече от 400 000 пътни-транспортни произшествия във Великобритания установи, че „рисковото или агресивно шофиране“, довело до сблъсъци, до голяма степен зависи и от марката автомобили, която шофьорът управлява. Нарушения като превишена скорост, преминаване на червен светофар, изпреварване в насрещния трафик или игнориране на пешеходна пътека е най-често срещано сред шофьорите на Subaru, Porsche и BMW.
В статия, публикувана в Journal of Social Marketing, авторите на изследването са взели предвид променливи като възраст на водача и тип път, по който се движи, и са стигнали до извода, че маркетингът на производителите на автомобили е виновен. Според Алън Тап, професор по социален маркетинг в Университета на Западна Англия, нарушителите на пътя най-често карат коли, чиито реклами възхваляват ефективното шофиране.
Не може обаче да се даде отговор на въпроса дали агресивните шофьори избират определени автомобили или самите марки се опитват да привлекат този тип хора. Някои автомобилни производители харчат стотици милиони долари всяка година, за да рекламират превозните си средства с изображения, които в някои случаи едва доловимо предполагат връзка между марката на автомобила и агресивния стил на шофиране.
„Разбира се, тези производители спазват законите и разпоредбите. Но сега, когато тези данни излизат наяве, трябва ли да настояваме производителите и регулаторите да погледнат отново как съвременните маркетингови практики могат да окажат отрицателно въздействие върху пътната безопасност?“, пита авторът на изследването.
Какво казват самите производители на автомобили
Говорител на Porsche заяви: „Сигурността зад волана е от първостепенно значение за нас. Всеки клиент на марката ни може да посети специализирания Porsche Experience Center в Силвърстоун, за да разбере напълно своя автомобил и да подобри шофьорските си умения на състезателната писта“.
От Subaru, на свой ред, посочват, че марката е променила продуктовата си гама и фокуса си след анализ на данните от 2011 до 2015 г., цитирани в статията. Компанията заяви: „Нашите основни принципи са безопасност, възможности и надеждност. Вече не внасяме на някои пазари спортната гама, която беше използвана в рали състезания. Нашите кросоувъри са насочени към семейства с деца и ние се гордеем, че цялата гама получи 5-звезден рейтинг от Euro NCAP.“
BMW също взе отношение по резултатите от изследването. „За BMW нищо не е по-важно от безопасността. Това се отразява и в начина, по който продаваме нашите автомобили", коментира говорител на баварската марка.
Според Майк Хоус, главен изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на автомобили, „безопасността е приоритет номер едно за производителите на превозни средства и целият им маркетинг и реклама е предмет на строги разпоредби, които съдържат строги забрани за изобразяване на висока скорост и безразсъдно шофиране“.