През 2024 българският автомобилен пазар се радва на най-доброто съотношение между нови и стари коли в съвременната си история. Но това далеч не означава, че пазарът втора ръка е замрял - напротив, ако се съди по традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР, той е съвсем близо до рекорда от 2018 година.
Dacia Duster е моделът с най-голям ръст спрямо 2023 в Топ 50
За първите три месеца у нас са регистрирани 57 511 автомобила на възраст повече от 6 месеца. Това е само със 159 бройки под постижението от 2018, но е с над 9000 автомобила повече от миналогодишния резултат, и с над 11,000 автомобила над този от първата четвърт на 2022 година.
С обичайното закъснение, модните тенденции от Западна Европа стигат и до България: осезаемо расте интересът към кросоувъри и SUV модели. Всъщност от значимите играчи на пазара, шестте с най-голям ръст спрямо миналата година са именно такива: Dacia Duster (116%), Jeep Grand Cherokee (68%), Hyundai Tucson (65%), VW Tiguan (62%), Audi Q5 (58%) и Peugeot 3008 (55%).
Най-продаваните марки на вторичния пазар у нас през 2017 (в синьо) и 2024 (в оранжево). Графика AUTOMEDIA.BG
И обратно - с най-големи спадове са традиционни хечбек или седан модели, като Renault Megane (-41%), Citroen C4 (-39%), Toyota Corolla (-26%), Fiat Punto (-18%), Citroen C3 и Nissan Micra (по -15%). Изключението от тенденцията е само Mercedes ML/GLE, с рекорден спад от 33 на сто, но и на базата на рекорден ръст през миналата година.
Най-търсените коли втора ръка в България (ГАЛЕРИЯ):
Обикновено в нашата класация разглеждаме автомобилите с променени имена като отделни модели (примерно Peugeot 206 и Peugeot 207). Но при ML/GLE това е невъзможно, защото този SUV на Mercedes смени името си по средата на третото поколение. Това е единственият модел в Топ 20 със спад на годишна база - и то цели 33%. Но това можеше да се очаква след истинския бум през 2023. Дори и така, ML/GLE си остава най-продаваният употребяван SUV у нас.