Голяма част от света се тревожи, че Китай наводнява международните пазари, като удря сериозно конкуренти, умишлено намалявайки цената на своите електромобили. Ново изследване обаче показва точно обратното - китайските коли се продават с огромни надценки, като това помага на техните производители да увеличат максимално печалбите си в чужбина.
Лидер в тази стратегия е компанията BYD, която се сблъсква с все по-силна конкуренция на вътрешния пазар. Там голям брой местни производители в момента да въвлечени в ценова война, а властите вече предлагат сериозни субсидии при покупка на електромобил, като те важат както за китайски, така и за чужди марки. Всичко това, естествено, намалява печалбите.
По тази причина в BYD са решили да увеличат максимално печалбата от своите чуждестранни модели. В някои случаи компанията продава колите си на почти три пъти по-висока цена от тази на вътрешния пазар. И въпреки това в много случаи китайските предложения са по-добри от тези на западните им конкуренти.
Изследванията показват, че китайските производители на автомобили често оценяват превозните средства малко под тези на европейските марки. Те правят това, като същевременно предлагат по-стандартно оборудване и технологии, които често се доплащат при конкурентите.
Дори като допълнителните разходи, като например доставка, са включени, надценките показват хиляди долари допълнителна печалба, получена за продажба на EV. Това е така, защото китайските производители са рационализирали разходите на всеки етап от производствения процес - от производството на батерии до добива на суровини.
Според фирмата за пазарно проучване Benchmark Mineral Intelligence разходите за батерии в Китай са с 18% по-малки. Компания като BYD, която произвежда собствени батерии, може да договори допълнителни отстъпки нагоре и надолу по веригата на доставки. Освен това китайските производители на автомобили са допълнително подпомогнати от наличието на субсидирана от правителството земя, както и от по-евтините разходи за енергия и труд от тези, пред които са изправени европейските компании.
Данните на агенция Reuters за някои експортни пазари сочат, че цената на BYD Atto 3 е с 81% до 174% по-висока, отколкото в Китай. Цените на Dolphin са от 39% до 178% по-високи. В Германия, например, този модел струва 34 981 евро (37 439 долара), докато в Китай той се продава само за 16 524 долара. Друг популярен модел - BYD Seal, на чужди пазари е с между 30 и 136% по-скъп спрямо аналога си в Китай.
Всичко това определено притеснява утвърдените европейски производители, защото показва, че дори с налагането на допълнителни мита на китайските коли в ЕС, тяхната цена няма да се повиши значително и те ще продължат да бъдат конкурентни на пазара.