IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Наистина ли се спука балонът на електрическите автомобили?

Реалността ни настигна, категорични са повечето лидери в индустрията

Положителната тенденция от 2023 г. се промени и автомобилната индустрия от известно време изразява загриженост относно забавянето на продажбите на електромобили. Ако се интересувате от темата, вероятно сте объркани, тъй като понякога се твърди, че продажбите на електрически превозни средства продължават да растат, но в същото време се изказват и притеснения относно тяхното бъдеще.


електромобили


Кое е вярното в случая? Отговор на този въпрос се опитват да дадат експертите от Motor.es в свой анализ на случващото се на пазара на превозни средства с нулеви вредни емисии.

Много обещаваща 2023 година

Според данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ) през 2023 г. в света са регистрирани около 14 милиона нови електрически превозни средства, като по този начин общият брой на тези превозни средства в движение достига 40 милиона. Цифри, които бяха в съответствие с прогнозите за продажбите на Global EV Outlook (GEVO-2023).

Продажбите на електрически превозни средства през 2023 г. са се увеличили с 3,5 милиона в сравнение с предходната година, което представлява ръст от 35% на годишна база. Тази цифра е повече от шест пъти по-висока от регистрираната през 2018 г. Освен това през 2023 г. са наблюдавани средно повече от 250 000 нови регистрации на седмица, което надвишава годишния сбор от 2013 г.

Електрическите превозни средства представляват около 18% от всички продажби на автомобили през 2023 г., в сравнение с 14% през 2022 г. и едва 2% през 2018 г. Всички тези данни предполагат продължаващ растеж на пазарите на електрически превозни средства, но в доклада на МАЕ също така има и някои особености, които трябва да се вземат предвид. Например почти 60% от продажбите на електрически автомобили са в Китай, малко под 25% в Европа и около 10% в САЩ.


Германия иска 80 процента от бензиностанциите да имат зарядна станция за електромобили


В документа се посочва и друга информация, която е доста актуална в краткосрочен план. В Германия, например, постепенното премахване на субсидиите за закупуване на електрически превозни средства се отрази на ръста на продажбите, намалявайки пазарния им дял от 30% през 2022 г. на 25% през 2023 г. В още няколко държави се забелязва същата тенденция.

Балонът на електрическите автомобили се издува

Споменатият доклад на МАЕ предвижда 50% дял на електрическите автомобили на пазара до 2035 г., то по-скоро служи като демонстриране на „доброто здраве“ на индустрията с нулеви емисии през 2023 г. Данните от първите няколко месеца на 2024 г. показват промяна в тенденцията, която е тревожна за мнозина. Напредването на регистрациите на електрически автомобили в Европа показва обезпокоителен спад, особено след септември 2023 г.

През декември и март цифрите са отрицателни със спад от 11% спрямо предходната година, достигайки дори 30% в държави като Германия, Швеция и Италия. Според Матиас Бергман, главен изпълнителен директор на Mobility Sweden, пазарът губи инерция и дялът на електрическите автомобили намалява, особено в Швеция, където беше достигнат пазарен дял от 39%, сега започва да намалява.


stellantis


Противоречивите изявления на Карлос Тавареш, главен изпълнителен директор на Stellantis, от сорта на „Електрическите коли не са универсално решение за мобилност“, показват, че нещата не са толкова розови, колкото изглеждат. Както и че това вече е напълно ясно на автомобилните производители.

Без помощ електрическата кола потъва

В няколко европейски страни, като Франция и Италия, програмите за подпомагане на закупуването на електрически автомобили се прилагат с добри резултати. Въпреки това продължават да съществуват предизвикателства, като например бавното изплащане на субсидиите в Испания, което кара много потенциални купувачи да не вярват.

Анди Палмър от компанията за зарядни точки Pod Point и бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin предполага, че субсидиите трябва да бъдат в достъпен ценови диапазон, за да се ускори приемането на електрически превозни средства.

Субсидиите бяха оттеглени твърде рано. Ако искате да ускорите приемането на електрически автомобили, те трябва да бъдат позиционирани в диапазона от 20 000 до 30 000 евро", категоричен е Палмър.


продажби


От своя страна Лоран Фавр от компанията OPmobility посочва пропастта между търсенето и предлагането и необходимостта от справяне с нея, преди субсидиите да са изчерпани. „Хората просто не печелят достатъчно, за да си купят тези коли. Има разминаване между търсене и предлагане и е нормално субсидиите да не са вечни", смята експертът.

Александър Мариан, генерален директор на консултантската фирма AlixPartners, също настоява в Европа да бъде установена обща стратегия, която да остане стабилна във времето. „Потребителите в Европа са на загуба в момента, защото правителствата променят правилата за субсидиите за електрически превозни средства твърде често. Това, което е спешно необходимо, е известна приемственост в правилата от сега до 2035 г.“, настоява той.

Реалността ни настига

Инвестициите на производителите в електрически автомобили са огромни и това е на път да се обърне срещу тях. Появата на евтини коли на ток ще отнеме време, така че субсидиите са единственият начин за постигане на по-ниска цена. И негативният ефект от тяхното премахване е най-голямата пречка за навлизането им на пазара. Производителите са нясно с това, но решение в краткосрочен и дори средносрочен план няма. Това беше признато дори от Лука де Мео, ръководител на един от водещите автомобилни концерни - Renault Group.

„Това, че за 10 години електрическата кола може да стане по-евтина от автомобил с вътрешно горене е илюзия, която могат да имат само полиците. Производителите на автомобили съществуват, за да правят пари - нещо, което в момента е невъзможно при електрическите автомобили без високи цени. Ако не правим пари от електрически автомобили, това ще бъде стратегия с много къси крака. Трябва да приемем, че трябва да имаме маржове, все пак ние не правим благотворителност“, обясни Де Мео.


Renault 5


Междувременно производители като Jaguar Land Rover започнаха да забавят своите планове за електрификация, а лидери като Карлос Тавареш от Stellantis, призовават правителствата, които рекламират електрическата кола, да финансират скъпия преход към нея.

Означава ли всичко това, че балонът около електромобилите наистина се е спукал? Рано е още да се твърди категорично. Първо ще трябва да видим как ще се развие индустрията в краткосрочен и средносрочен план, но перспективите не са добри, завършва анализът на испанското издание.


0 от 500
  • #4
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Sdf ( преди 6 месеца )
    В Германия няма субсидия и цените са под тези в Франция или Холандия..
  • #3
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Гост ( преди 6 месеца )
    Няма субсидии,няма продажби.
  • #2
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Оти им ... ( преди 6 месеца )
    Спонсориряйте ни с парите на данъкоплатците, щото ние не сме благотворителна организация. А данъкоплатците са ...
  • #1
    17 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Какво значи - реалността ги застига?! Сляпи ли бяха до сега или само си затваряха очите докато имапше мед в кацата? И сега понеже лъсна дъното - реалността ги застигнала?! Е.. м ти недалновидните инвеститори. За какво учат 5-10г, и накрая един първолак се справя по-добре..