Доста често собствениците на автомобили са принудени да паркират колите си под наклон - или на възвишение, или с едно или две колела на бордюра. И ако в някои случаи такова паркиране е разрешено от правилата за движение, то самата кола може да изпита неприятни технически проблеми. Кои от тях са митове и кои истина, ви разказваме сега.
Разбира се, ужасяващите истории в интернет за възможен маслен глад и проблеми със спирачните механизми, причинени от такова паркиране, не са нищо повече от фалшиви. Възникват обаче и по-широко разпространени проблеми. По-точно предпоставките за появата им. Например, когато колата стои под ъгъл (да речем върху „бабуна“ или бордюр), натискайки се надолу със собственото си тегло, окачванията изпитват неравномерно натоварване. На първо място страдат амортисьорите.
Понякога се деформират и други елементи на шасито, предимно прашници, гумено-метални тампони и др. Особено ако колата е претоварена и някои части вече са доста износени. Например същите тихи блокове или втулки могат да пострадат, но не при инцидетно такова паркиране, а ако спирате колата на такова място редовно.
При паркиране на наклон нивото на техническите течности може да се промени. Въпреки че на практика това се случва много рядко. Както всъщност няма как паркиране на наклон да причини разкъсването на заваръчните шевове на каросерията на автомобила, което също често се пише в специализирани интернет форуми. Но пукнатините по стъклото (ако имате такива) наистина могат да „пълзят“ поради промени в геометричните параметри на каросерията.
Много по-лошо е, ако в резервоара на автомобила няма достатъчно гориво, което при накланяне може да се „скрие“ от измервателния сензор и дори от горивната помпа, което може да доведе до невъзможност за стартиране на двигателя. Още по-лошо е, ако самата помпа заработи „са сухо“. Тогава, уви, ще се наложи ремонт на горивната система.
Като цяло нищо критично няма да се случи на колата от краткотрайно паркиране под наклон. Но ако такова паркиране е редовно явление, тогава с естественото износване на автомобилните компоненти, увеличените натоварвания и редица други горепосочени признаци наистина са възможни технически проблеми. Ето защо, в идеалния случай, когато паркирате, препоръчително е да оставите колата на равна повърхност.