Водородната концепция на Toyota не се харесва на много потребители - много собственици са недоволни от покупката, завеждат дела и искат възстановяване на парите. А причините са проблеми със зарядните станции, покачване на цената на горивото и рязък спад на стойността при препродажба, заради които собствениците, закупили водородна Toyota, се чувстват „измамени и подведени“.
Mirai означава „бъдеще" на японски. Когато Toyota направи голям залог, че водородът е бъдещето на шофирането, именуването на първия електрически автомобил с водородни горивни клетки като Mirai изглеждаше като подходяща стъпка за тези амбиции.
Нещата обаче се объркаха и това го разбраха ранните собственици на водородната Toyota. Оказа се, че Mirai не е идеалното бъдеще, каквото мнозина искаха да бъде. Всъщност, поради лошата инфраструктура и неадекватната амортизация, някои собственици се обърнаха към Toyota с молба за обратно изкупуване на автомобилите и дори завеждат дела.
Днес много от тях са ядосани, чувствайки се измамени, че са си купили кола, за която са смятали, че има огромен потенциал, но тя така и не получава необходимата горивна инфраструктура. В изявление за InsideEVs служители на Toyota казаха, че са запознати с проблема и работят активно със собствениците, за да го разрешат.
„Toyota признава, че някои клиенти на Mirai в Калифорния може да изпитват проблеми с горивото поради скорошното затваряне на водородни станции - казаха от компанията. – Засегнатите клиенти на Mirai могат да намерят други станции в региона с помощта на инструменти като уебсайта за партньорство с водородни горивни клетки или да се свържат с нашия Център, за да обсъдят други налични ресурси.“
Компанията добавя: „Ние ще продължим да работим със засегнатите клиенти на Mirai, за да им помогнем и да идентифицираме решения за техните проблеми за всеки отделен случай. Ние оставаме ангажирани да работим със заинтересованите страни в подкрепа на инфраструктурата за водородно гориво сега и в бъдеще.“
Технологията за водородни горивни клетки е все още в начален стадий. Но ако има компания, която е най-подходяща за доставка на потребителски автомобил с водород, това е Toyota. В края на краищата автомобилният производител работи върху тази технология от три десетилетия и всъщност започна да продава първия Mirai през 2015 година.
В основата си Mirai е електрическа кола – когато водородът взаимодейства с кислорода, той освобождава електричество, което задвижва колата. Вместо да прекарват време в прехвърляне на електричество от мрежата към батерията, водородните автомобили съхраняват компресиран водород в резервоари, което позволява на малката бордова батерия да се зарежда само с вода и топлина като странични продукти.
Това я прави идеална за клиенти, които искат да притежават електрически автомобил, но по някаква причина нямат възможност да го зареждат у дома. Водородът може да има повече ползи и ако се изгаря в традиционните двигатели с вътрешно горене. Такива експерименти бяха проведени от BMW и редица други производители на автомобили.
Но все още тази технология не е достигнала до масово производство. Предимствата на тази технология са, че колата може да работи както на бензин, така и на водород. Всъщност това е аналог на LPG технологията, но с напълно екологичен ауспух.