"В един литър идва само млякото" (или дори в два литра, ако чуете тази реплика в Америка). "Нищо не замества работния обем" (There's no replacement for displacement). "Турбото е за онези, които не могат да правят двигатели". Всеки класически автомобилен фен знае - и може би повтарял - тези стари лафове, изразяващи почитта ни към големите двигатели с атмосферно пълнене. Но и лафовете, както и самите двигатели, за които те се отнасят, вече принадлежат до голяма степен на миналото. Британското издание Autocar с известна нотка тъга заключва, че най-големият двигател на всеки автомобилен производител на планетата е останал назад в годините, или скоро ще излезе от употреба. Удобен повод да си припомним агрегатите с най-голям работен обем на всяка от значимите автомобилни марки. В класацията са включени само серийни (дори и да са само в по няколко бройки) автомобили, без да се броят двигатели за състезания, за товарни машини или друга употреба.
Най-големите двигатели на всяка марка (ГАЛЕРИЯ):
Първият в този списък, съставен по възходящ ред, агрегатът на Citroen е и eдиният от едва двата дизела в класацията. Въпросният двигател, съвместна разработка на Peugeot-Citroën-Ford V6, се монтираше в седаните C5 и C6. Първоначално бе скромен заместник на по-стария 2.7 дизел, но после получи впечатляващите 237 конски сили, и влезе в употреба дори на марки като Jaguar и Land Rover.
Най-големите познавачи сред вас вероятно ще възразят, че и някогашният SM имаше 3,0-литров V6, но той беше малко по-малък - 2978 куб. см.