fallback

Shell предупреди, че зеленият преход ще бъде платен от обикновените шофьори

Ограничаването на дейността на петролния гигант води да увеличение на цените на горивата

Преди пет години британската петролен гигант Shell беше съден в Нидерландия за неизпълнение на целите за намаляване на въглеродните емисии за 2030 г. Сега компанията предупреждава, че ако някоя от дейностите й бъде ограничена, цените на горивата ще се увеличат. И разходите за електрификация ще бъдат платени от шофьорите, които зареждат от бензиностанции.

Експерти от индустрията предупреждават, че случаят с Shell в Нидерландия е само един от многото други, които предстоят през следващите години, ако Европейският съюз не намали намеренията си да наложи електрически автомобили от 2035 г. На теория това е възможно, тъй като в края на пролетта има избори за европарламент и вече се чуват гласове от някои партии, които се ангажират с премахването на забраната.

От тази 2024 г. правителствата на отделните държави трябва да започнат да инсталират точки за зареждане на главните пътни артерии на своя територия. Първа стъпка е създаване на обществени зарядни съоръжения, към които ще бъдат добавени тези на големи петролни компании, които също трябва да имат зарядни за електромобили на своите бензиностанции.

В същото време обаче европейските планове не предвиждат създаване на подобна мрежа от зарядни на второстепенните пътища, а това означава, че няма как инфраструктурата да се справи с огромни брой електромобили, които се планира да бъдат произведени. Но дори и това, което предстои да бъде направено в близките месеци, ще бъде платено от обикновените граждани, тъй като парите идват от техните данъци.

Повечето хора все още използват предимно автомобили с ДВГ и съответно зареждат на бензиностанции. Част от тях са на компании като Shell, която вече предупреди нидерландското правителство, че ще увеличи цените на бензина, керосина или газта, ако операциите му в други области като добива на нефт и газ в страната на вятърните мелници и лалетата бъдат ограничени.

Преди пет години петролната компания беше осъдена, че няма по-конкретна политика за устойчивост, свързана с Парижкото споразумение за климата. Shell трябва да намали своите въглеродни емисии с 45% от 2019 г. до 2030 г., така че дейностите за постигане на целта трябваше да бъдат извършени в рамките на единадесет години.

Голяма част от горивните компании все още не са коментирали въпроса, но тяхната мрежа от мощни електрически зарядни устройства не е сравнима с броя на помпите в бензиностанциите, въпреки че един ден трябва да бъде. Експерти са категорични, че случаят Shell в Нидерландия ще се разпространи като чума в ЕС, като петролните компании вече търсят начини за компенсиране на разходите, които ще направят. А това може да стане само с повишаване на цените на горивата, от което ще пострадат обикновените потребители.

fallback
  • #22
    анонимен ( преди 6 месеца )
    За кви 1000 станции в България говорите? Може и 10 000 да станат, ама масово са AC - зареждане поне 4 часа за 200 км. За програмисти стават, те смятат и че ако си сложат 1 соларен панел, ще си заредят колата за 40 минути. И се чудят що колите нямат соларни панели на тавана, че да вървят без пари. Тоя с хилядата станции и той специалист в областта. Аман от разбирачи.
  • #21
    До Онуфри отдолу ( преди 6 месеца )
    Вече няма нощна тарифа бе, космонафт
  • #20
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Мой колега който си зарежда теслата на нощна енергия плаща 2 лв на 100км. Жалко за него, горкия той шел мисли за него. Вместо по 20лв да дава на шел сега не дава нищо ни шел разбира се мисли за вас обикновенните шофьори
  • #19
    До 17 ( преди 6 месеца )
    Дори и да приемем, че в България всичко е готово, нали България не била света и не била фактор за производителите, и "това, което виждам през прозореца" не е показателно за общите тенденции? Пак двоен аршин прилагаш.
  • #18
    До РУК ( преди 6 месеца )
    Ще си повтарям мнението до втръсване. Всяко нещо с времето си. Никой не може да накара някой да си купи електромобил ако е по-скъп от ДВГ, точно както никой няма да може да забрани на хората да си купуват електромобили, ако са по-евтини от ДВГ. Електромобилите ще станат масови, когато станат по-евтини. Ако стане преди 2035 забраната ще излишна, ако стане по-късно просто ще я отменят. Тоест мненията ни се припокриват. Без изненада (за мен) !
  • #17
    До 15 ( преди 6 месеца )
    За България ли говориш? Тук всичко вече е готово!
  • #16
    РУК ( преди 6 месеца )
    Или може да стане с отмяна или отлагане на "зелените" планове.Още на избори за ЕП много политици ще разберат,че повечето хора не само не искат,но и не могат да платят- кризата от пандемията,кризата заради войната,самата война,миграцията,а и сега електрификацията.Малко е множко за 5 години!И резултата от изборите ще е галене с перце.Още вдигане на горивата,автоматично вдигане на цената на всичко,няма да изкара само фермерите по улиците.Ще има отрезвяване,въпроса е с бой или със зелев сок ще е
  • #15
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Ама, Мите кво ни ги обясняваш на нас тези работи. Отиди и ги разкажи на тези, които искат "От тази 2024 г. правителствата на отделните държави трябва да започнат да инсталират точки за зареждане на главните пътни артерии". Очевидно няма кой да ги изгради по своя инициатива, така че се налага държавата да се намеси. Другото е ти да ги изградиш и след една година само да кешираш. Тогава със сигурност ще ни запушиш устите.
  • #14
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Дали е печатница на пари? 300 kW зарядна станция струва 80 000 евро. При 80 стотинки за киловатчас, 50-60 стотинки за киловатчас. 150-180 лв за час на пълна мощност. Връща се инвестицията след около 1000 часа натоварване, които по ваши сметки с опашките които чакат да зареждат са 40 дни, но при реалистични 3-4 часа натоварване на ден са около година. Ако се реинвестира означава удвояване на инвестицията всяка година. 20, 40, 80, 160, 320 зарядни за 5 г. Без опашки.
  • #13
    До 11 ( преди 6 месеца )
    Пак ли ти е налегнала логореята? Аз ти говоря за реални факти и събития а ти ми обясняваш, че това било невъзможно и такова животно нема. Кой е сложил чатала на врата на el drive и най-вече на финес, за да си изградят мрежите в България? Кой им е казал че във Велико Търново трябва да изградят толкова много зарядни, за да не се редят хората на опашки и да се бият да си дават парите?
fallback
Последни