fallback

Shell предупреди, че зеленият преход ще бъде платен от обикновените шофьори

Ограничаването на дейността на петролния гигант води да увеличение на цените на горивата

Преди пет години британската петролен гигант Shell беше съден в Нидерландия за неизпълнение на целите за намаляване на въглеродните емисии за 2030 г. Сега компанията предупреждава, че ако някоя от дейностите й бъде ограничена, цените на горивата ще се увеличат. И разходите за електрификация ще бъдат платени от шофьорите, които зареждат от бензиностанции.

Експерти от индустрията предупреждават, че случаят с Shell в Нидерландия е само един от многото други, които предстоят през следващите години, ако Европейският съюз не намали намеренията си да наложи електрически автомобили от 2035 г. На теория това е възможно, тъй като в края на пролетта има избори за европарламент и вече се чуват гласове от някои партии, които се ангажират с премахването на забраната.

От тази 2024 г. правителствата на отделните държави трябва да започнат да инсталират точки за зареждане на главните пътни артерии на своя територия. Първа стъпка е създаване на обществени зарядни съоръжения, към които ще бъдат добавени тези на големи петролни компании, които също трябва да имат зарядни за електромобили на своите бензиностанции.

В същото време обаче европейските планове не предвиждат създаване на подобна мрежа от зарядни на второстепенните пътища, а това означава, че няма как инфраструктурата да се справи с огромни брой електромобили, които се планира да бъдат произведени. Но дори и това, което предстои да бъде направено в близките месеци, ще бъде платено от обикновените граждани, тъй като парите идват от техните данъци.

Повечето хора все още използват предимно автомобили с ДВГ и съответно зареждат на бензиностанции. Част от тях са на компании като Shell, която вече предупреди нидерландското правителство, че ще увеличи цените на бензина, керосина или газта, ако операциите му в други области като добива на нефт и газ в страната на вятърните мелници и лалетата бъдат ограничени.

Преди пет години петролната компания беше осъдена, че няма по-конкретна политика за устойчивост, свързана с Парижкото споразумение за климата. Shell трябва да намали своите въглеродни емисии с 45% от 2019 г. до 2030 г., така че дейностите за постигане на целта трябваше да бъдат извършени в рамките на единадесет години.

Голяма част от горивните компании все още не са коментирали въпроса, но тяхната мрежа от мощни електрически зарядни устройства не е сравнима с броя на помпите в бензиностанциите, въпреки че един ден трябва да бъде. Експерти са категорични, че случаят Shell в Нидерландия ще се разпространи като чума в ЕС, като петролните компании вече търсят начини за компенсиране на разходите, които ще направят. А това може да стане само с повишаване на цените на горивата, от което ще пострадат обикновените потребители.

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 7 месеца )
    От shell реват, защото ще им секне кранчето с петрола. За да построиш бензиностанция трябват огромни средства, разрешителни, земя специално за бензиностанцията в скъпи райони, но всеки за смешни пари може да направи зарядна станция за електромобили на обикновен паркинг, подобно на инсталирането на вендинг автомат за кафе. Даже заема по-малко място от вендинга, но за сметка на това има много по-голяма печалба и няма ежедневното обслужване за зареждане с кафе.
  • #1
    анонимен ( преди 7 месеца )
    В България за 10 000 електромобила вече са изградени над 1000 зарядни станции и нито една от тях не е построена с парите на данъкоплатците. Всичко е частна самоинициатива. Никой никого не е принудил. Има достатъчно печалба за да го направят по напълно пазарни принципи.
fallback
Последни