Германия е една от малкото страни в света без ограничения на скоростта по магистралите. Това е мечтата на много автомобилисти, като е нужно само да погледнете в YouTube, където ще откриете десетки видеоклипове на шофьори, които се възползват от възможността да натиснат докрай педала на газта на колите си.
Принципът „можете да шофирате толкова бързо, колкото искате“ обаче си има някои особености, посочват колегите ни от Motor1. Те разказват какво беше ситуацията с ограничението на скоростта в миналото, как работи днес и какво предстои да се промени с оглед на предстоящите избори за европарламент.
Навсякъде ли няма ограничение на скоростта?
С около 13 000 километра Германия разполага с четвъртата по дължина магистрална мрежа в света. Първото място е за Китай. Ограничението на скоростта от 130 км/ч важи за малко над половината от магистралите в Германия.
Постоянно ограничение на скоростта се прилага за около 30% от магистралната мрежа, докато останалите 20% са оборудвани с портали, на които може да се покаже ограничение на скоростта в зависимост от пътната обстановка или метеорологичните условия.
Има ли разлика в броя на произшествията там, където няма ограничения?
Отговорът на този въпрос е „Да“. Като цяло, само около 10% от фаталните произшествия за една година се случват на магистрали, но повечето от тях са именно на участъци без ограничения на скоростта.
Как започва всичко?
В началото на моторизацията темпото по германските пътища е все още ниско - през 1910 г. ограничението на скоростта в градските райони е 15 км/ч за автомобили и 12 км/ч за камиони, докато от 1927 г. е 30 км/ч. Първоначално правилата за движение по пътищата са отговорност на федералните провинции, след което националсоциалистите прехвърлят законодателните правомощия изцяло на Райха.
Първите „Правила за движение по пътищата на Райха“ отменят всички разпоредби за ограничаване на скоростта на 8 май 1934 г. В допълнение към премахването на данъка върху моторните превозни средства, целта е да се увеличат продажбите на моторни превозни средства. Въпреки това, през май 1939 г., поради големия брой произшествия, ограниченията на скоростта са въведени отново. За автомобилите те са 60 км/ч в градските зони и 100 км/ч извън градските зони, а за камионите - съответно 40 и 70 км/ч.
След началото на войната през октомври 1939 г. ограниченията на скоростта са намалени до 40 км/ч в градските зони, 80 км/ч извън градските зони за автомобили и 60 км/ч за камиони. Ограничението от 80 км/ч важи и за новите магистрали на Райха.
Неограничена скорост навсякъде за пет години
В средата на 50-те години ситуацията по пътищата на Западна Германия се успокоява и през 1953 г. във Федерална република Германия са премахнати всички ограничения на скоростта, дори в населените места, където са въведени отново на 1 септември 1957 г. Там ограниченията от 50 км/ч са в сила и днес.
До началото на 70-те години на миналия век обаче шофьорите могат да шофират с колкото си искат извън населените места. Въпреки това, поради постоянното нарастване на броя на смъртните случаи по пътищата до 1970 г. (максимален брой през 1970 г. - почти 20 000), така нареченото „безопасно ограничение на скоростта“ от 100 км/ч е въведено по всички селски пътища (с изключение на магистралите) от 1 октомври 1972 г. като широкомащабен тест до 31 декември 1975 г. Това ограничение на скоростта, което все още е в сила, е въведено извън населените места през 1976 г.
100 км/ч по магистралата по време на петролната криза
Ограничението на скоростта по магистралите за първи път се обсъжда широко през 70-те години на миналия век. По време на първата петролна криза - между ноември 1973 г. и март 1974 г., общо ограничение на скоростта от 100 км/ч е приложено и по магистралите във Федерална република Германия, за да се пести гориво.
Това решение провокира интензивен народен дебат и докато федералното правителство по това време иска да удължи ограничението на скоростта, Бундесратът се противопостави. В крайна сметка мярката е отменена и през 1974 г. е въведено ограничение на скоростта от 130 км/ч по магистралите.
Между другото, в ГДР общото ограничение на скоростта винаги е било 100 км/ч по магистралите, 80 км/ч извън населените места и 50 км/ч в населените места. Въпреки това предимно порутените магистрали на ГДР почти не позволяват по-високи скорости. Освен това броят на превозните средства на жител е значително по-нисък от този в Западна Германия.
Ограничението на скоростта е 130 км/ч
Въпросът за ограниченията на скоростта е гореща тема в Германия от десетилетия и обект на оживен дебат. През последните години той се засили заради опазването на климата, което се превърна в централна тема.
Коалиционното споразумение, сключено през 2021 г. от настоящото федерално правителство изрично изключва ограничение на скоростта. Федералният министър на транспорта Фолкер Висинг заяви, че темата са въвеждане на лимити на скоростта не е толкова важна, но в същото време има максимален ефект на разделение в обществото. Той обаче е категоричен, че настоящото положение трябва да се запази.
Федералната агенция по околна среда (UBA), от друга страна, подкрепя ограничението на скоростта по магистралите, за да се намалят емисиите на парникови газове от трафика. Според агенцията въвеждането на ограничение на скоростта от 120 км/ч по федералните магистрали би намалило емисиите на парникови газове от пътния трафик с 2,9% (минус 4,5 милиона тона CO2 еквивалент през 2018 г.) благодарение на намаляването на средната скорост.
Все повече германци подкрепят лимита
В продължение на години мнозинството германци отхвърляха общото ограничение на скоростта по магистралите, но напоследък броят на онези, които подкрепят ограничението на скоростта, се увеличи. В анкета, проведена от Германския автомобилен клуб (ADAC) през 2023 г., 41% гласуваха против ограничението на скоростта, но 54% са за това. Други социологически проучвания показват подобни настроения.
В началото на 90-те вече има временно мнозинство в полза на въвеждането на ограничение на скоростта. След това настроенията отново се промениха. И сега предстои да види дали въпросът ще стане тема на следващата кампания за федерални избори през 2025 г.
Предстои въвеждането на други мерки
В същото време следващите в Европа наближават. ЕС няма планове за стандартизиране на ограниченията на скоростта в различни държави, но готви други мерки, които ще намалят инцидентите по пътя. И Германия също ще бъде засегната от тях.
Една от новостите е въвеждането на системи за интелигентна адаптация на скоростта (ISA), които ще станат задължителни за автомобилите. Те ще издават характерен звуков сигнал веднага щом ограничението на скоростта в участъка от пътя бъде превишено. За тази цел превозните средства ще използват разпознаване на пътни знаци със сателитна навигация и/или камера. От 7 юли 2024 г. всички нови автомобили, регистрирани в ЕС, ще трябва да бъдат оборудвани с тази система.