fallback

Колко „еко“ са всъщност електрическите коли?

На теория бият бензиновите, но много зависи от живота на батерията и още куп фактори

В битката срещу измененията на климата  светът започна да измерва въглеродния отпечатък на всичко, което консумираме. От сламката на McDonald's - през тениската на Zara, до колите. Polestar , шведската марка за електрически автомобили , родена под шапката на Volvo, е една от най-прозрачните по отношение в това отношение. Брандът не крие и публикува колко CO₂ отделя производството на новия му Polestar 3 . Пример, който заслужава похвала.

 

Производството на Polestar 3 Long Range Dual Motor, SUV с дължина 4,90 м и батерия от 111 kWh , е еквивалентно на емисии от 24,7 tCO2e (тона CO₂ еквивалент). Като база за сравнение. Производството на Volvo XC40 с бензинов двигател отделя малко над 15 тона CO₂, пак според проучване на самата комания. Факт, продукцията на електрически автомобил отделя много повече емисии от този на бензинов автомобил. Основните причини са добре известни. Повечето парникови газове се генерират при добива и преработката на различните суровини, които изграждат автомобила и батерията, като литий, стомана или алуминий.

В случая с Polestar 3 марката гарантира, че е постигнала напредък в намаляването на въглеродния отпечатък благодарение на използването на възобновяема енергия при производството на батериите, спестявайки също 1,7 тона CO₂. Също така при продукцията на автомобилен алуминий успява да „отреже“ още 6,8 тона CO₂.

Ако не го бяха направили, въглеродният отпечатък на Polestar 3 щеше да бъде 33 tCO2e, а не 24 tCO2e. Въпреки че е много по-голям автомобил от Polestar 2 -  баткото отделя само 1,7 tCO2e повече.

 

И така, Polestar 3, както всяка друга електрическа кола, пристига в салона, като вече е отделил повече CO₂ от еквивалентен бензинов модел. Но това е само част от картината. Трябва да вземете предвид и използването на автомобила. След като започне да се движи по пътищата, електрическият едва ли ще включва емисии на CO₂, докато бензиновият продължи да ги отделя, и то в по-големи пропорции. Докато въглеродният отпечатък на електрическата кола намалява с изминаването на километрите, бензиновата кола добавя все повече CO₂ към уравнението.

И така, колко CO₂ отделя Polestar 3 сборно? Общият въглероден отпечатък от производството му до края на полезния му живот след 200 000 км -  варира между 28,5 и 44,5 tCO2e. Зависи от енергийния микс, използван за зареждане по време на полезния му живот. Най-ниската стойност съответства на използването на 100% възобновяема електроенергия от вятърен тип, докато най-високата стойност съответства на глобалния енергиен микс, в който изобилства изгарянето на въглища и природен газ.

При същия сценарий, бензиново Volvo XC40 ще отдели 59 tCO2e през целия си полезен живот от 200 000 км. Това означава, че дори и в най-лошия сценарий -  един внушителен Polestar 3 ще е по-екологичен от много по-малък и по-малко мощен бензинов автомобил като Volvo XC40 (4,40 м и до 197 к.с.).

Това е важен момент, но не идва толкова просто. Изследването на въглеродния отпечатък на Polestar, подобно на предишното на неговата компания майка Volvo, се фокусира върху емисиите на CO₂. Без съмнение парниковите газове са проблем, но те не са единствената заплаха за нашата екосистема.

Добивът на литий и редки елементи, необходими за производството на батерийни клетки за електрически автомобили, е доста замърсяваща дейност, макар и рядко докладвана. Той изисква огромни количества вода. А въпросните мини обикновено се намират в сухи райони.    

Не можем да пренебрегнем и живота на батерията, Polestar приема полезен такъв за своя модел от 200 000 км. При бензинова или дизелова кола това е обичаен пробег, но при електрическа все още не. Въпреки че вече има бройки, които бият гръцко такси Mercedes.  

Не е известно колко време ще издържи една батерия преди да бъде сменена. Нека припомним, че повечето производители гарантират поне 70% от оригиналния капацитет до 160 000 км. Ако е необходима нова батерия преди тези 200 000 км, въглеродният отпечатък на автомобила отново ще се увеличи значително. Въпреки че от друга страна, повратната точка, в която електрическото превозно средство е компенсирало първоначалния си CO₂ отпечатък, настъпва между 70 000 и 110 000 км. Пак зависи от енергийния микс за презареждане.

 

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Като се има предвид, че "излседването" е на самите Волво и отрочето им,които се отказват от ДВГ,е нормално да се занижили стойностите за ел.колата.Много други независими изследвания доказват,че изравняването на емисиите е малко над 200 000 ния километър.А това със зареждането само от вятъра,е вятър работа.Радостно е,че се забавя електрификацията,защото масово щяха да се избълват толкова парникови газове за година,колкото същия брой бензинови коли ще избълват за 10 години!
  • #11
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Екологични са.Не отделят емисии там където има значение - в населените места. В производството също е много спорно къде се отделят емисиите. Със сигурност не е във жилищните квартали. И това е важното! Проблемът на електрическите коли е че все още няма далавера в тях за потребителите и продажбите са ограничени особено на пазари като нашия. Предвид краткият живот на батериите и изключително простото им устройство те следва да са по евтини от колите с ДВГ. Но поради някаква причина не са.
  • #10
    До 9 ( преди 7 месеца )
    Прав си колега. От години повтарям че хората купуват това което им е най-изгодно. Търсят най-голямата стойност за парите си. Докато електромобилите не станат по-изгодни (да не се бърка с по-евтини) от автомобил с ДВГ, няма да успеят да се наложат масово. Въобще не стои въпросът дали, а кога ще се наложат. Въпрос на време е. Екологията идва като бонус към тях. Да не се бърка екология с въглеродни емисии. ВЪЗДУХА ще стане ПО-ЧИСТ в градовете, когато се спре ГОРЕНЕТО в градовете и покрай тях.
  • #9
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Товя някаква скрита релкама на Polestar ли е? Честно, все още се учудвам, че има хора, които вярват в дядо Коледа... да си мислят че Е-колите са заради ЕКО причини..
  • #8
    q ( преди 7 месеца )
    Днес Xiaomi със гръм влезе в света на автомобилите. Базовият им модел SU 7, който е все пак доста по-модерен от една аналогична тойотка е само 10 процента по-скъп. А като мощност и обурудване е недостижим, от която и да е тойотка. Става интересно.
  • #7
    До 5 ( преди 7 месеца )
    Колега, забравил си батериите които заравят в задните дворове на антиелектриците без тяхно позволение да им тровят почвата на доматито и подпочвената вода на кладенеца. Забравил си адските отрови, които се отделят при счупване на фотоволтаиците и изтичат в почвата. Забравил си чест при пожара на един автомобил се отделят няколко милиона тона вредни вещества. При ускорение батериите отделят радиация и ти изпържват топките. Ускорението ти се размества вътрешностите и блъскаш майки с колички ...
  • #6
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Ако не вярваш, погледни към най-омразния на антиелектриците инструмент който събаря всичките им опорни точки сайта на ЕСО. Истината ги плаши до смърт и не смеят Да надникнат там. АЕЦ 48,37%2121.11Кондензационни ТЕЦ 15,68%687.64Топлофикационни ТЕЦ 7,12%312.3Заводски ТЕЦ 2,52%110.33ВЕЦ 11,19%490.58Малки ВЕЦ 4,81%210.87ВяЕЦ 2,18%95.67ФЕЦ 7,72%338.33Био ЕЦ 0,41%18.02Товар на РБ4119.32При АЕЦ 50%, Как си представяш още 60% въглища, дори да не броим останалите чисти цен ...
  • #5
    q ( преди 7 месеца )
    Така е електромобилите сменят гуми всеки ден. Зареждат само от въглищни централи, че тока е по мазен и седи повече в батерията. Малки децица с малки лопатки копат лития - да се чудиш да плачеш ли или да се смееш.
  • #4
    До 3 ( преди 7 месеца )
    Въпрос на избор. Можеш да си купиш и 100% въглищна енергия. Държавата е преценила, че е по-важно да угоди на 20-30 хиляди гласовподавателя за да гласуват за тях, като за сметка на това накара цялата държава да им плаща скъпия ток. След 1 юли пак си погледни сметката за ток да видиш как когато тока се купува на пазарни принципи а не с държавна поръчка за наша сметка, изведнъж става много по-чист. Ще отпадне абсурда да плащаме по 2 стотинки допълнително за киловатчас, за да е по-мръсен тока.
  • #3
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Голяма част от тока се произвежда от въглища, последния път като си гледах фактурата над 60%, освен това електромобилите сменят в пъти по-често гуми, износват инфраструктурата и са всичко друго но не и ефективни, 90% от тях са 3 тона СУВ-та, клоунидата ЕС е вече трагично смешна.
fallback
Последни