fallback

Колко „еко“ са всъщност електрическите коли?

На теория бият бензиновите, но много зависи от живота на батерията и още куп фактори

В битката срещу измененията на климата  светът започна да измерва въглеродния отпечатък на всичко, което консумираме. От сламката на McDonald's - през тениската на Zara, до колите. Polestar , шведската марка за електрически автомобили , родена под шапката на Volvo, е една от най-прозрачните по отношение в това отношение. Брандът не крие и публикува колко CO₂ отделя производството на новия му Polestar 3 . Пример, който заслужава похвала.

 

Производството на Polestar 3 Long Range Dual Motor, SUV с дължина 4,90 м и батерия от 111 kWh , е еквивалентно на емисии от 24,7 tCO2e (тона CO₂ еквивалент). Като база за сравнение. Производството на Volvo XC40 с бензинов двигател отделя малко над 15 тона CO₂, пак според проучване на самата комания. Факт, продукцията на електрически автомобил отделя много повече емисии от този на бензинов автомобил. Основните причини са добре известни. Повечето парникови газове се генерират при добива и преработката на различните суровини, които изграждат автомобила и батерията, като литий, стомана или алуминий.

В случая с Polestar 3 марката гарантира, че е постигнала напредък в намаляването на въглеродния отпечатък благодарение на използването на възобновяема енергия при производството на батериите, спестявайки също 1,7 тона CO₂. Също така при продукцията на автомобилен алуминий успява да „отреже“ още 6,8 тона CO₂.

Ако не го бяха направили, въглеродният отпечатък на Polestar 3 щеше да бъде 33 tCO2e, а не 24 tCO2e. Въпреки че е много по-голям автомобил от Polestar 2 -  баткото отделя само 1,7 tCO2e повече.

 

И така, Polestar 3, както всяка друга електрическа кола, пристига в салона, като вече е отделил повече CO₂ от еквивалентен бензинов модел. Но това е само част от картината. Трябва да вземете предвид и използването на автомобила. След като започне да се движи по пътищата, електрическият едва ли ще включва емисии на CO₂, докато бензиновият продължи да ги отделя, и то в по-големи пропорции. Докато въглеродният отпечатък на електрическата кола намалява с изминаването на километрите, бензиновата кола добавя все повече CO₂ към уравнението.

И така, колко CO₂ отделя Polestar 3 сборно? Общият въглероден отпечатък от производството му до края на полезния му живот след 200 000 км -  варира между 28,5 и 44,5 tCO2e. Зависи от енергийния микс, използван за зареждане по време на полезния му живот. Най-ниската стойност съответства на използването на 100% възобновяема електроенергия от вятърен тип, докато най-високата стойност съответства на глобалния енергиен микс, в който изобилства изгарянето на въглища и природен газ.

При същия сценарий, бензиново Volvo XC40 ще отдели 59 tCO2e през целия си полезен живот от 200 000 км. Това означава, че дори и в най-лошия сценарий -  един внушителен Polestar 3 ще е по-екологичен от много по-малък и по-малко мощен бензинов автомобил като Volvo XC40 (4,40 м и до 197 к.с.).

Това е важен момент, но не идва толкова просто. Изследването на въглеродния отпечатък на Polestar, подобно на предишното на неговата компания майка Volvo, се фокусира върху емисиите на CO₂. Без съмнение парниковите газове са проблем, но те не са единствената заплаха за нашата екосистема.

Добивът на литий и редки елементи, необходими за производството на батерийни клетки за електрически автомобили, е доста замърсяваща дейност, макар и рядко докладвана. Той изисква огромни количества вода. А въпросните мини обикновено се намират в сухи райони.    

Не можем да пренебрегнем и живота на батерията, Polestar приема полезен такъв за своя модел от 200 000 км. При бензинова или дизелова кола това е обичаен пробег, но при електрическа все още не. Въпреки че вече има бройки, които бият гръцко такси Mercedes.  

Не е известно колко време ще издържи една батерия преди да бъде сменена. Нека припомним, че повечето производители гарантират поне 70% от оригиналния капацитет до 160 000 км. Ако е необходима нова батерия преди тези 200 000 км, въглеродният отпечатък на автомобила отново ще се увеличи значително. Въпреки че от друга страна, повратната точка, в която електрическото превозно средство е компенсирало първоначалния си CO₂ отпечатък, настъпва между 70 000 и 110 000 км. Пак зависи от енергийния микс за презареждане.

 

fallback
  • #22
    Мда ( преди 7 месеца )
    200 000км дори в държавите където карат много са 10 години експлоатация на една кола. В България са 20г. С настоящата технология на батериите, ще трябва доста свещи да запалите в най-близката църква за да ви държи една батерия 10 години над 70%. Повечето производители дават 6-8 години гаранция на батерията и то ако падне под 70% от капацитета, защо ли.Тези изчисления след 200 000км толкова тона,са чиста стагмистика. На 9тата година като хвърли батерия, смятай на ново
  • #21
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Само да ви информирам, не се лъжете за това Volvo, това е най-малкия сегмент СУВ, B-SUV, като моята стара кола Киа Стоник, Рено Каптюр и подобни, не си струва парите и 80к не е евтино, за тези пари се купува нов Кодиак.
  • #20
    до 16 ( преди 7 месеца )
    Особенно ако идва от ВЕИ, ама не идва особенно от ВЕИ! Да не бъркаме действителността с реалността! Ще сметниеш ли ако 200 000 000 бензинови коли бъдат заменени тази година с електричкески, колко ще се увеличат парниковите газове в световен мащаб и твоето село дали ще усети? И колко от тях ще могат да се зареждат с ток само от ВЕИ. Нали ти беше математическия гений? После иде обясни на хората в Нова Загора и Стара Загора, че ТЕЦовете няма да правят ток за ел.коли, и тези коли не замърсяват!
  • #19
    преминаващ ( преди 7 месеца )
    само не разбрах след 200 000 км. електричката скапва ли се? и сметките от начало... защото аз съм на газ вече 260 000 км и не мисля да я сменям...най-хубавата кола е тази, която няма месечна вноска
  • #18
    Д ( преди 7 месеца )
    На бъстъра адреналинката, анти-човека, киата не му пържи топките и той много се гордее с това.
  • #17
    FFF ( преди 7 месеца )
    А преработката или утилизацията на изхабените батерии? Да не се окаже , че и там има отпечатък.
  • #16
    До 13 ( преди 7 месеца )
    Теченията са ясни. Но концентрацията намаля с увеличаване на разстоянието. Мръсните производства както и мините от където се добиват металите са далече извън населените места. Електрическите коли имат само първоначален отпечатък но после не мърсят населените места особено ако токът с който се зареждат идва от ВЕИ. Колите с ДВГ освен първоначалният отпечатък продължават да замърсяват въздуха през целия си живот и то точно там където вредата е най голяма - в населените места.
  • #15
    Do 5 ( преди 7 месеца )
    Твоя електромобил с какъв ток го зареждаш? Или си онзи дето много е за елктромобилите, ама не му били изгодни и затова кара дизел?
  • #14
    До 7 ( преди 7 месеца )
    Митичке адреналинке, твоите топки са изпържени! После пак ще мрънкаш,че много се заяждали с теб и те обиждали, а всеки твой коментра крещи от злоба и заяждане към всички които на са на твоето мнение
  • #13
    До 11 ( преди 7 месеца )
    Екологични са,колкото е чисто да пикаеш в ъгъла на басайна, а да си потопиш главата в средата му и да сръбнеш вода.Поредния който е бягал от часовете по география и не е чувал,че въздушните течения пренасят въздуха на хиляди километри от там където е замърсен. След месец щато започнеш да се ядосваш, че през ден трябва да си миеш колата заради дъждовете с хасарски пясък, си припомни как замърсяването седи там където е направено
fallback
Последни