fallback

Колко „еко“ са всъщност електрическите коли?

На теория бият бензиновите, но много зависи от живота на батерията и още куп фактори

В битката срещу измененията на климата  светът започна да измерва въглеродния отпечатък на всичко, което консумираме. От сламката на McDonald's - през тениската на Zara, до колите. Polestar , шведската марка за електрически автомобили , родена под шапката на Volvo, е една от най-прозрачните по отношение в това отношение. Брандът не крие и публикува колко CO₂ отделя производството на новия му Polestar 3 . Пример, който заслужава похвала.

 

Производството на Polestar 3 Long Range Dual Motor, SUV с дължина 4,90 м и батерия от 111 kWh , е еквивалентно на емисии от 24,7 tCO2e (тона CO₂ еквивалент). Като база за сравнение. Производството на Volvo XC40 с бензинов двигател отделя малко над 15 тона CO₂, пак според проучване на самата комания. Факт, продукцията на електрически автомобил отделя много повече емисии от този на бензинов автомобил. Основните причини са добре известни. Повечето парникови газове се генерират при добива и преработката на различните суровини, които изграждат автомобила и батерията, като литий, стомана или алуминий.

В случая с Polestar 3 марката гарантира, че е постигнала напредък в намаляването на въглеродния отпечатък благодарение на използването на възобновяема енергия при производството на батериите, спестявайки също 1,7 тона CO₂. Също така при продукцията на автомобилен алуминий успява да „отреже“ още 6,8 тона CO₂.

Ако не го бяха направили, въглеродният отпечатък на Polestar 3 щеше да бъде 33 tCO2e, а не 24 tCO2e. Въпреки че е много по-голям автомобил от Polestar 2 -  баткото отделя само 1,7 tCO2e повече.

 

И така, Polestar 3, както всяка друга електрическа кола, пристига в салона, като вече е отделил повече CO₂ от еквивалентен бензинов модел. Но това е само част от картината. Трябва да вземете предвид и използването на автомобила. След като започне да се движи по пътищата, електрическият едва ли ще включва емисии на CO₂, докато бензиновият продължи да ги отделя, и то в по-големи пропорции. Докато въглеродният отпечатък на електрическата кола намалява с изминаването на километрите, бензиновата кола добавя все повече CO₂ към уравнението.

И така, колко CO₂ отделя Polestar 3 сборно? Общият въглероден отпечатък от производството му до края на полезния му живот след 200 000 км -  варира между 28,5 и 44,5 tCO2e. Зависи от енергийния микс, използван за зареждане по време на полезния му живот. Най-ниската стойност съответства на използването на 100% възобновяема електроенергия от вятърен тип, докато най-високата стойност съответства на глобалния енергиен микс, в който изобилства изгарянето на въглища и природен газ.

При същия сценарий, бензиново Volvo XC40 ще отдели 59 tCO2e през целия си полезен живот от 200 000 км. Това означава, че дори и в най-лошия сценарий -  един внушителен Polestar 3 ще е по-екологичен от много по-малък и по-малко мощен бензинов автомобил като Volvo XC40 (4,40 м и до 197 к.с.).

Това е важен момент, но не идва толкова просто. Изследването на въглеродния отпечатък на Polestar, подобно на предишното на неговата компания майка Volvo, се фокусира върху емисиите на CO₂. Без съмнение парниковите газове са проблем, но те не са единствената заплаха за нашата екосистема.

Добивът на литий и редки елементи, необходими за производството на батерийни клетки за електрически автомобили, е доста замърсяваща дейност, макар и рядко докладвана. Той изисква огромни количества вода. А въпросните мини обикновено се намират в сухи райони.    

Не можем да пренебрегнем и живота на батерията, Polestar приема полезен такъв за своя модел от 200 000 км. При бензинова или дизелова кола това е обичаен пробег, но при електрическа все още не. Въпреки че вече има бройки, които бият гръцко такси Mercedes.  

Не е известно колко време ще издържи една батерия преди да бъде сменена. Нека припомним, че повечето производители гарантират поне 70% от оригиналния капацитет до 160 000 км. Ако е необходима нова батерия преди тези 200 000 км, въглеродният отпечатък на автомобила отново ще се увеличи значително. Въпреки че от друга страна, повратната точка, в която електрическото превозно средство е компенсирало първоначалния си CO₂ отпечатък, настъпва между 70 000 и 110 000 км. Пак зависи от енергийния микс за презареждане.

 

fallback
  • #32
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Слънчева енергия може да се използва за дестилация на въглеводородни отпадъци (като пластмаси) до гориво. Така ДВГ става също толкова екологичен като електромотора, но ще кашлят гражданята, ДТМ.
  • #31
    Некакъв ( преди 7 месеца )
    Всичко е лъжа с парниковите газове и електромобилите. Искат на всеки 5, 6 години да купуваме нови коли, защото когато една кола издържа 25-30 години автопроизводителите не печелят почти нищо през това време. В същото време да ограничат арабелите да не продават много петрол. Затова я обучиха оная Тунберг. Но няма да им се получи, защото само тъпите хора си купуват електрически коли, но като изпатят и не купуват втори път...
  • #30
    анонимен ( преди 7 месеца )
    В реалността, в момента тока на борсата е най-скъп за това денонощие - 4,7 стотинки за киловатчас, защото е час пик. От 10:00 до 11:00 цената пада на 4 стотинки за мегават час, а от 19:00 до 20:00 има 515400% увеличение на цената на тока и тя е 206.16 лева за мегаватчас. След около година като излезем на борсата, Ти кога би предпочел да си загрееш бойлера, да си затоплиш дома или да си заредиш електромобила? Дали ще го направиш довечера в 7 като се прибереш и тъкмо мръква, както правиш сега?
  • #29
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Да изпаднем и в "реалистичната" хипотеза, че България е остров и няма откъде да внася евтина енергия през нощта и трябва да пали въглищните централи и толкова е 10 пъти по-скъп през нощта и 100 пъти по мръсен. Ако бензина през светлата част на денонощието е 50 ст, през тъмната част 4,50 лв , средна цена 2,50 което е по-евтино от сега, ти кога ще зареждаш? Гост кога ще зареди своите 12 литра за 30 лв. за седмицата? Дали няма да пълни за 10-20 лв догоре веднъж месечно като види цена 20-30 ст?
  • #28
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Да го кажем и обратното. Ако жена ти В момента е бременна, 200 милиона електромобила няма да се продават и когато детето влезе в университет, но още тази година ще бъдат изградени фотоволтаиците за тяхното зареждане. Китай само за миналата година е изградил повече фотоволтаични мощности отколкото САЩ за цялата си история и не смятат да спират, докато не спре вносът на всички изкопаеми гори в Китай. Ако Китай се изчисти, значи и света ще започне да се чисти, защото са най-големия замърсител.
  • #27
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "До 25 ( преди 19 минути )Ще ги заредят, но само ако са включени към фотоволтаиците през светлата част на деня." Пак изпадаш в НЕРЕАЛИСТИЧНИ хипотези. Като жена ми е в момента е бременна и сме записали бъдещето дете в университет за догодина, но ще го приемат само ако има места. Къде са тези 1 милион електромобила, които трябва да зареждат от края на годината, но няма да има ток за тях през нощта?
  • #26
    До 25 ( преди 7 месеца )
    Ще ги заредят, но само ако са включени към фотоволтаиците през светлата част на деня.
  • #25
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Реалистично погледнато, само тази година само в България ще бъдат изградени достатъчно фотоволтаици за зареждане на повече от милион електрически автомобили годишно - 2 600 000 000kWh, което има енергиен еквивалент 260 милиона литра дизел.
  • #24
    До 20 ( преди 7 месеца )
    " ако 200 000 000бензинови коли бъдат заменени тази година с електричкески, колко ще се увеличат парниковите газове в световен мащаб ....После иде обясни на хората в Нова Загора и Стара Загора, че ТЕЦовете няма да правят ток за ел.коли" смятам веднага! Тази година се очаква да бъдат продадени 90 милиона автомобила и от тях само електричките ще са с дял 222% и всичките 200 милиона нови електрички в световен мащаб ще зареждат от Мариците! Реалистично звучи, не бях се замислил! Прав си!
  • #23
    ина ( преди 7 месеца )
    Фосилната мафия е много кисела. Но ще го ду*а яко съвсем скоро....
fallback
Последни