Германското правителство реши да оттегли помощта за закупуване на електрически автомобили и след два месеца пазарът отново демонстрира тенденции, които изглеждаха като нещо от миналото. Продажбата на термични превозни средства търпи възход, като това се отнася дори за колите на дизелово гориво, които са сочени като основен източник на замърсяване.
Последствията от решението на властите да отменят бонусите за закупуване на електрическо превозно средство вече се усещат на най-големия пазар в Европа. През февруари продажбите на нови автомобили са нараснали с 5,4%, достигайки 217 388 автомобила. За двата месеца увеличението е 11,8% спрямо миналата година с общо продадени 430 941 бройки, сочат данни на Федералната служба за автомобилен транспорт на страната.
Продажбите на всички опции за задвижване се увеличават... с изключение на чисто електрическите автомобили (BEV). През първите два месеца на годината регистрациите на този тип превозни средства падат, като това се усеща особено през февруари, когато спадът е с 15,4%. Съответно техният пазарен дял също спада - от 15,7% през 2023 до 12,6% в момента.
Както стана дума, останалите опции бележат ръст. Продажбите на plug-in хибриди (PHEV) са нараснали с 22,3%, а на самозареждащите се хибриди (HEV) - със 17,6%. При бензиновите коли увеличението е много по-леко - с 2,3%. Това, което е особено поразително, без съмнение, е увеличението на продажбите на дизели. Ако пазарът в Европа като цяло се свива с още 5,1%, в Германия техният ръст е 9,7. За сравнение, в Испания продажбите на дизели падат със 17,4%, а във Франция дори още повече - с 30,5%.
Анализаторите са категорични, че резултатите в Германия са ясно предупреждение за това какво може да се случи на пазари, където електромобилите не са толкова утвърдени. В Норвегия, например, държавната помощ също беше премахната, но въпреки това пазарният дял на електрическите автомобили надхвърли 80%.