Според Sky News, след като директният износ на британски автомобили за Русия падна до нула в резултат на руската инвазия в Украйна през 2022 г., този срив беше последван от съответно увеличение на износа на западни автомобили за съседните на Русия страни, особено за Азербайджан.
Британските автомобилни производители настояват, че вече не продават коли директно на Русия заради санкциите. Британското правителство обаче е загрижено за тази „сива зона“, през която стоките могат да влязат в Русия през постсъветските държави в Кавказ и Централна Азия.
„Продължаваме да оказваме натиск върху онези, които правят бизнес с Путин и неговите приятели, включително налагаме санкции срещу тези, които се опитват да заобиколят закона, и работим с партньори и власти в редица трети страни, за да спрем потока на стоки към Русия ", казва британският министър на санкциите Ан-Мари Тревелян.
Според анализ на официални търговски данни от HMRC страната е изнесла превозни средства за Азербайджан на стойност 273 милиона паунда през 2023 г., което е с 1 860% повече в сравнение с петгодишния период, предшестващ руското нахлуване в Украйна.
Увеличението на износа за Азербайджан е не само безпрецедентно, но е почти равно на цифрата за годишния износ на автомобили за Русия две години преди санкциите, който беше средно 330 милиона паунда.
Репортерите на Sky News също анализират данни за международната търговия на ООН, които показват, че точно в същия период, в който Обединеното кралство регистрира безпрецедентно увеличение на износа на автомобили за Азербайджан, Азербайджан регистрира безпрецедентно увеличение на износа на автомобили за Русия.
По-рано беше съобщено, че по време на изслушванията в Сената на САЩ заместник-директорът на британската организация Conflict Armament Research (CAR) Деймиън Сплитърс е заявил, че стотици западни и руски компании участват в незаконните схеми на Кремъл за избягване на санкциите и гарантиране на тайни доставки за Руската федерация на електронни компоненти, необходими за производството на оръжия.