Разпространението на огромни екрани в автомобила беше направено за сметка на старите бутоните и превключватели. Физическите контроли обаче може да се завърнат, ако производителите на автомобили искат да получат максимални оценки за безопасност от Euro NCAP за своите автомобили.
Европейската програма за оценка на безопасността на нови автомобили възнамерява да понижи оценките на тези, които нямат бутони, лостчета или дискове за следните функции - мигачи, аварийни светлини, клаксон, чистачки на предното стъкло и спешно повикване. Последната е известна като функцията eCall и е задължителна в Европейския съюз от няколко години. Тя автоматично набира местния номер за спешни повиквания в случай на сериозна автомобилна катастрофа.
След време списъкът може да бъде увеличен чрез добавяне на отделни контроли за настройките на климатичната система. Някои производители няма да имат проблеми, тъй като и сега залагат на физически превключватели. Hyundai, например, въвежда по-традиционни контроли в колите си, а други марки - като Toyota, не са се отказали от простото оформление на клавиши и бутони за управление, поставени на таблото.
Към момента Skoda явно намери това, което може би е перфектният компромис между това да се печели от подобни функции, но и същевременно да се угоди на клиентите. Новият Superb има три физически циферблата с вградени адаптивни екрани, което позволяват да се променя настройките, като се използвате същите циферблати.
„Прекаленото използване на сензорни екрани е проблем в цялата индустрия, като почти всеки производител на превозни средства премества ключовите контроли върху централните сензорни екрани, което принуждава водачите да откъсват очи от пътя и повишава риска от катастрофи поради разсейване", коментира директорът за стратегическо развитие на Euro NCAP - Матю Ейвъри.
Той допълни, че новите тестове на Euro NCAP, предвидени през 2026 г., ще насърчат производителите да използват отделни физически контроли за основните функции по интуитивен начин, ограничавайки времето за престой извън пътя и правейки шофирането по-безопасно шофиране.
В интервю за Automotive News Europe преди време главният изпълнителен директор на BMW - Оливер Ципзе, изрази свята „пълна убеденост“, че огромните екрани ще бъдат забранени след около десетилетие. „След 10 години това ще изчезне. Вероятно регулаторът няма да го позволи. Ако трябва да гледате надолу, за да управлявате колата си, това е голяма грешка“, категоричен беше шефът на BMW.
Всичко това обаче е само пожелателно, защото Euro NCAP не може ефективно да принуди производителите, които продават автомобили в Европа, да върнат редовния контрол. Организацията е независим орган за краш тестове, така че не може да наложи на компаниите да се върнат към бутони и копчета. Такова решение трябва да дойде от Европейския съюз.