Автомобилната индустрия пренебрегна предупреждения, датиращи от над 10 години, че безключовата технология (keyless technology) при модерните коли рискува да бъде разбита от крадците. Това показва проучване на авторитетите от „Observer“.
Изследователи са категорични, че влизането без ключ, както и софтуерът на автомобила лесно могат да бъдат „прихванати“ заради неадекватните нива на сигурност. Индустрията получава поредно предупреждение, че новите коли могат да бъдат откраднати дори без най-малък знак от взлом.
Този проблем става все по-масов и вдигна дори цените на застраховката. На Острова вече редовно се бъркат с по 2000 паунда или повече годишно. В същото време нивото на автомобилните кражби в Англия и в Уелс през март миналата година счупи десетгодишен рекорд.
The Observer“ установи:
- Устройство, маскирано като конзола за игра – известно като „emulator” (б.а. в буквален превод „подражател), се използва масово от автоджамбазите. Необходими са точно 20 секунди да бъде имитиран оригиналния електронен ключ. Основно се използва при отмъкването на модели на Hyundai и Kia.
- “Smart” екипировка тръгва онлайн от 5000 английски лири. Тя позволява на апашите да проникнат в компютъра на автомобила и да програмират нов ключ.
Полицията е изправена пред вълна на кражби от подобен тип. Липсва капацитет, дори когато разполага със записи от камери. Затова често обявява случаите за приключени след 24 часа.
Адвокатът в тази област Ник Фриймън беше категоричен: „Автомобилната индустрия неглижира предупреждението, което получи навреме. Ситуацията е истинска катастрофа, тъй като застрахователите или искат високи премии, или директно отказват“, сподели той.
Jaguar Land Rover съобщи за инвестиция от 100 милиона паунда в подобрение на сигурността при най-често крадените модели между 2018 и 2022 година. Hyundai също потвърди, че започва работа по темата.
Никой не послуша учените от University of California и University of Washington, които през 2011 година предупредиха, че са напълно възможни атаките по софтуера на новите коли, като ще бъдат „хакван“ преносът на данни, за да бъдат отключвани вратите и стартиран двигателя.
Последва доклад от 2012 година на Стивън Мейсън, специалист по темата. Той също предвиди, че безключовите системи лесно ще бъдат „пробивани“ и докато производителите не подобрят защитата, кражбите на коли без взлом ще станат чести. Мейсън заяви сега: „Станахме свидетели на тотално игнориране от страна на индустрията, защото не искаш да си плати. И в резултат имаме модерни коли с последни технологии, но техните собственици са принудени да използват старомодни заключвания на волана, за да се спасят от кражба“.
Обществото на Автомобилните производители и Търговци (SMMT) отрече категорично свой провал в сигурността, но призна, че е в непрекъсната „въоръжена надпревара“ с апашите. И даде за пример драстичния спад в кражбите за период от 30 години. „Производителите продължават да инвестират в системите за сигурност, но сами не могат да предотвратят всички кражби. Нужно е съдействие от полиция, застрахователи, компании за сигурност“, обясниха от SMMT.
От Home Office (б.а. - британското МВР) също се защитиха, че кражбите на и от автомобили категорично намаляват. Спадът е от 39 процента спрямо 2010 година, посочиха от полицията. И обещаха нови мерки, които да забранят продажбата на електронни устройства, използвани от апашите.