fallback

И шефът на SEAT ревна срещу електромобилите

Добре - ще ги правим, но каква е ползата, като испанците не ги купуват, пита Уейн Грифитс

Volkswagen Group ще произвежда батерии и електрически автомобили в Испания, но ниското местно търсене може да повлияе негативно на това решение. Опасението изрази лично  Уейн Грифитс, изпълнителен директор на местния производител SEAT.    

Производителят направи първа копка на фабрика за батерии на стойност 3 милиарда евро в Сагунто , близо до Валенсия. Изборът дойде въпреки не особено големия интерес на испанските клиенти. 

„Много съм загрижен. От следващата година ще произвеждаме електрически коли, но какакво от това, ако те са само 5% от пазара?", коментира Грифитс, цитиран от агенция .Bloomberg.

От 2025 г. SEAT ще произвежда Volkswagen ID.2 All , CUPRA Raval и батерии за Skoda. Уейн Грифитс просто се присъединява към клуба на лидерите в индустирата, които не се съмняват в електрическата кола, но не виждат бъдещето й в толкова светли краски. Пазарът на електрички като цяло се „поохлади“ на Стария континент, а китайските конкуренти, но в най-голяма степен MG и Tesla подчертаха слабостите на европейските марки.

Volkswagen Group е един от производителите, които са инвестирали най-много в електрически автомобили. Да, немците го направиха, за да изчистят имиджа си след “Дизелгейт . И през 2023 г. успяха да продадат 771 100 електрически коли (+34,7% спрямо 2022 г.). Прекомерният оптимизъм накара марката да вдигне производствния капацитет, но по-евтината конкуренция на пазара обърка счетоводните сметки. Затова и Грифитс се съмнява, че числата пак няма да излязат, тъй като пазарният дял на електрическите автомобили в Испания едва надвишава 5%.

Това не би било проблем, ако електричките вървяха в останалата част на Европа. Но съвсем не е така. В общото търсене на електрически автомобили има тенденция за стагнация. Нека припомним, че Испания е петият европейски пазар по обем на нови коли. Германия със средно 2,5 милиона автомобила годишно е лидер, следвана от Обединеното кралство с 1,6 милиона, Франция и Италия обикновено варират между 1,4 и 1,6 милиона.. И петицата затваря Испания с милион коли годишно.

С други думи, все пак е важен пазар за постигане на добри продажби. Но във всички тези страни от топ 5, с изключение на Испания, делът на електричите е много по-висок от 5%. Във Франция, например, почти 300 000 електрически коли бяха продадени през 2023 г., което прави 16,8%.

За сравнение - в Испания бяха регистрирани 949 359 нови автомобила. Или 5,4% дял на електрически автомобили (51 612 бройки). Тази цифра не вдъхва оптимизъм .При хипотетичен пазарен дял от 15%, бихме говорили за 142 000 електрически коли в Испания. Очевидно не всички от тях биха в „чувала“ на Volkswagen Group, но без съмнение пазарният  дял щеше да се увеличи, дори ако Tesla и MG водят хорото.

Защо продажбите на електрички не се развиват в Испания? Основната причина обикновено е цената. 62% от колите, регистрирани в Испания през 2023 г., струват под 25 000 евро. Електрическата, която може да излиза и извън града, но все пак е минимална практична, далеч надхвърля този праг. И при толкова високи цени катастрофалната система за подпомагане на покупките също не помага. И без това шофьорите ни изгорят от желание да се сдобият с автомобил с нулеви емисии, тъй като системата за зареждане по пътищата не е от добрите.    

fallback
  • #5
    До #3 ( преди 8 месеца )
    Megan E-Tech има вече на склад за 67 000 лева и то с по-голямата батерия 60kW. А за 76 000 лева предлагат по-високото ниво Techno EV60 220 к.с. super charge с термопомпа и система за оптимизирано зареждане на батерията. Определено и тук не вървят нещата.
  • #4
    До 3 ( преди 8 месеца )
    Освен да отидеш да им махнеш кюфтетата от очите на испанците, защото явно хората там нито могат да четат ценови листи, нито могат да гледат ревюта в Ютюб, нито могат да смятат разходи.
  • #3
    carpe_diem ( преди 8 месеца )
    Това беше опорка до преди 6-7 години, когато имаше само 2-3 модела с над 40-50 kWh батерия, сега изборът е огромен, цените също, ама ДВГ-тата ги понастигнаха доста, особено от сегмент C нагоре. По дявoлитe, излезе ми реклама на астра хибрид наскоро за 94000 лева. За тия пари имаш Меган EV с мега много екстри, Тесла 3 е по-евтина, Polestar 2 дори в момента стартира от по-ниска цена. Не броим малолитражки с 1.0 и 60 коня без грам екстри тук, това е съвсем друг тип кола, а и те наближават 40К вече.
  • #2
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Електриките имат предимства за в града, Но само до там. Затова може да се видят предимно из големите градове, където има повече хора с доходи които им позволяват да си вземат такава играчка (обикновенно е 2-ра кола). За тези, които имат възможност само за 1 кола, то те се спират на ДВГ в повечето случаи, освен ако не си живет само в града и околията.
  • #1
    carpe_diem ( преди 8 месеца )
    Испанците вярно май недолюбват електричките. Мадрид е фраш, ясно, ама преди година и половина бяхме в южна Испания, включително над 600 км шофиране и за цяла седмица видяхме под 10 електрички общо. Тука като изляза от нас, много чести виждам над 10 за 2 преки :D
fallback
Последни