fallback

И шефът на SEAT ревна срещу електромобилите

Добре - ще ги правим, но каква е ползата, като испанците не ги купуват, пита Уейн Грифитс

Volkswagen Group ще произвежда батерии и електрически автомобили в Испания, но ниското местно търсене може да повлияе негативно на това решение. Опасението изрази лично  Уейн Грифитс, изпълнителен директор на местния производител SEAT.    

Производителят направи първа копка на фабрика за батерии на стойност 3 милиарда евро в Сагунто , близо до Валенсия. Изборът дойде въпреки не особено големия интерес на испанските клиенти. 

„Много съм загрижен. От следващата година ще произвеждаме електрически коли, но какакво от това, ако те са само 5% от пазара?", коментира Грифитс, цитиран от агенция .Bloomberg.

От 2025 г. SEAT ще произвежда Volkswagen ID.2 All , CUPRA Raval и батерии за Skoda. Уейн Грифитс просто се присъединява към клуба на лидерите в индустирата, които не се съмняват в електрическата кола, но не виждат бъдещето й в толкова светли краски. Пазарът на електрички като цяло се „поохлади“ на Стария континент, а китайските конкуренти, но в най-голяма степен MG и Tesla подчертаха слабостите на европейските марки.

Volkswagen Group е един от производителите, които са инвестирали най-много в електрически автомобили. Да, немците го направиха, за да изчистят имиджа си след “Дизелгейт . И през 2023 г. успяха да продадат 771 100 електрически коли (+34,7% спрямо 2022 г.). Прекомерният оптимизъм накара марката да вдигне производствния капацитет, но по-евтината конкуренция на пазара обърка счетоводните сметки. Затова и Грифитс се съмнява, че числата пак няма да излязат, тъй като пазарният дял на електрическите автомобили в Испания едва надвишава 5%.

Това не би било проблем, ако електричките вървяха в останалата част на Европа. Но съвсем не е така. В общото търсене на електрически автомобили има тенденция за стагнация. Нека припомним, че Испания е петият европейски пазар по обем на нови коли. Германия със средно 2,5 милиона автомобила годишно е лидер, следвана от Обединеното кралство с 1,6 милиона, Франция и Италия обикновено варират между 1,4 и 1,6 милиона.. И петицата затваря Испания с милион коли годишно.

С други думи, все пак е важен пазар за постигане на добри продажби. Но във всички тези страни от топ 5, с изключение на Испания, делът на електричите е много по-висок от 5%. Във Франция, например, почти 300 000 електрически коли бяха продадени през 2023 г., което прави 16,8%.

За сравнение - в Испания бяха регистрирани 949 359 нови автомобила. Или 5,4% дял на електрически автомобили (51 612 бройки). Тази цифра не вдъхва оптимизъм .При хипотетичен пазарен дял от 15%, бихме говорили за 142 000 електрически коли в Испания. Очевидно не всички от тях биха в „чувала“ на Volkswagen Group, но без съмнение пазарният  дял щеше да се увеличи, дори ако Tesla и MG водят хорото.

Защо продажбите на електрички не се развиват в Испания? Основната причина обикновено е цената. 62% от колите, регистрирани в Испания през 2023 г., струват под 25 000 евро. Електрическата, която може да излиза и извън града, но все пак е минимална практична, далеч надхвърля този праг. И при толкова високи цени катастрофалната система за подпомагане на покупките също не помага. И без това шофьорите ни изгорят от желание да се сдобият с автомобил с нулеви емисии, тъй като системата за зареждане по пътищата не е от добрите.    

fallback
  • #15
    Нещо не разбрах ( преди 7 месеца )
    Защо статията е за Сеат, а в коментарите всички теслопитеци бързат да се покажат като обратни на парад? Странно недоразумение е б0клука, наречен тесльовец
  • #14
    Хахохи ( преди 8 месеца )
    Голям директор, големи думи. Сеат кой си купува?!? Ако нямаш пари за Ауди, фв, шкода и тогава сеат. Те фв не казаха ли, че ги закриват?!? Само купра остава на хуманно дишане... истината е една, Тесла У най-продавана в Европа. Ускорение, багажник 2х, широка и евтина на всичко= 82 000лв. Гледам от 2г. за нова кола. Под 40 000лв. нищо не можеш си купиш. Камик 1.5 150к.с. 4 цилиндъра 42к, всичко друго дето става е над 50к, Кашкай 56к, Спортидж. За Тойота да не говорим, да си ги продават.
  • #13
    До 11 ( преди 8 месеца )
    Странни, не странни, но народът явно ги купува. Ей го на, дори продават повече електрички от Тесла в родната им Германия. Германците: руснаците на западна Европа!
  • #12
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    Ще реве.Да продаваш електрички е като да продаваш хладилници на чукчите и кожени палта в Африка,никой не ги иска.
  • #11
    анонимен ( преди 8 месеца )
    ВАГ са интересна компания, дори в Китай където моделите им са двойно по-евтини не им върви и как така решиха, че тук ще им ги купуваме на двойни цени с бъгавия софтуер и коли като най-скапания електромобил евър Фат Етрона?
  • #10
    Сумиране ( преди 8 месеца )
    Специално за ПЛЕЙД дружинката, да погледнат колко електрички общо са продали ФВ в Германия миналата година и колко Тесла. А ако смятаме цялата ВАГ група дори става меко казано наудобно за поглеждане. В тази група, дали ще си купиш някакво джипоподобно недоразумение от ФВ, от Шкода, от Сеат, че дори и от Ауди, е все тая, тъй като отдолу е едно и също. Тесла продават реално 2 модела, а швабите поне 12, като и при двете фирми всъщност са просто л...а, увити в целофан.
  • #9
    Гост ( преди 8 месеца )
    До адреналинката - електричка PLAID.Втория багажник е за дизеловия генератор за ток.
  • #8
    анонимен ( преди 8 месеца )
    #8 само дишай.. всичко е наред.. Тесла Y е най-хубавата.
  • #7
    PLAID ( преди 8 месеца )
    Голям рев пада. Не купуват ВАШИТЕ електрички. 2023, най-купуваното МПС: MODEL Y. Кой бяга от 500 коня на 2 моста с 2 багажника и camp mode за 2лв/100 без поддръжка? Надолу пълни заряда, докато с фосила надолу никой не ти налива тунджа в резервоара - само хАбиш накладки и хАбиш въздух.
  • #6
    Гост ( преди 8 месеца )
    Не върви бизнеса електричари, адреналинката - електричка още не е стоплила албанските реотани.
fallback
Последни