Tesla продължава да се развива и да увеличава продажбите си, но експанзията на марката на пазара на електрически автомобили изглежда в застой. Причините за това са появата на страхотни предложения от конкурентите, като и цялостното забавяне на търсенето на електрически превозни средства в последно време.
Въпреки това, главният изпълнителен директор на Tesla - Илон Мъск, заяви, че поставената преди няколко години цел за продажба на 20 млн електромобила годишно до 2030 г. все още е напълно постижима. И компанията му не се е отказала от нея.
Растеж има, но не е достатъчен
През 2023 г. Tesla продаде рекорден брой електрически автомобили - 1 808 581, като не само изпълни плана си, но и потвърди позицията си на лидер по продажби на превозни средства с нулеви вредни емисии. За да стигне 20 млн коли през 2030 г., компанията трябва да увеличи продажбите си 10 пъти, което изглежда много трудно. Ръстът на Tesla за 2023 г. не надхвърли 38%, а за 2024 г. се очаква той да бъде 30%. Това означава, че през втората половина на десетилетието Мъск и хората му ще трябва да включат на по-висока предавка.
Продажбите на Tesla през годините:
2012: 2600 бройки
2013: 22 400
2014: 32 000
2015: 50 000
2016: 76 200
2017: 103.100
2018: 245.200
2019: 367 500
2020 г.: 499 550
2021: 936.172
2022: 1 313 851
2023: 1 808 581
В очакване на Model 2
Ясно е, че достигането на 20 милиона автомобила годишно до края на десетилетието ще изисква по-голяма и преди всичко по-достъпна моделна гама. Tesla Model Y е най-продаваният автомобил в света с 1,23 милиона регистрации, но той сам не може да доведе марката до желаните обеми.
Основният принос за тях трябва да бъде на Model 2, който ще пристигне през 2025 г. с очаквана цена от 25 000 евро, както и „роботикси“, което се очаква да бъде също толкова евтино и може да постигне отлични резултати, ако технологията за автономно шофиране е достатъчно зряла, за да ги направи осъществими и функционални.