Европейският автомобилен пазар (ЕС+Великобритания+ЕАСТ) започна новата година с ръст от 12,1% на годишна база, след като за януари са отчетени 851 689 регистрации на нови автомобил.
Данните показват, че хибридните автомобили остават вторият най-популярен избор сред шофьорите, достигайки почти 30% пазарен дял. В същото време електрическите автомобили заеха 10,9% от пазара, след като миналата година техният дял е бил 9,5%.
Ако числата бъдат разгледани отблизо, пазарът на бензинови автомобили се е увеличил с 4%, главно благодарение на представянето, регистрирано на ключови пазари като Италия (+26,7%) и Германия (+16,9%). Запазвайки лидерството с 35,2% от пазара, дялът на бензиновите автомобили все пак намалява спрямо 37,9% през същия месец на 2023 г.
Спадът при дизеловите автомобили продължава (-4,9% през януари) и техният пазарен дял е 13,4% (през 2023 г. е 15,8%). Ръстът на хибридните автомобили продължават е 23,5%, като той се дължи най-вече на растежа на четирите най-важни пазара - Испания (+26,5%), Франция (+29,9%), Германия (+24,3%) и Италия (+14,2%). Това води до продажбата на 245 068 единици през първия месец на 2024 г. (28,8% от пазарния дял).
Продажбите на електрически автомобили, от друга страна, нарастват с 28,9% до 92 741 бройки (10,9% дял), а тези на plug-in хибридите се възстановяват след спада през декември 2023 г., като се увеличават с 23,8% - до 66 660 единици (7,8% дял) .
Продажбите през януари:
Бензин - 35,2%
Хибриди (MHEV+HEV) - 28,8%
Дизел - 13,4%
Електрически (BEV) - 10,9%
Plug-in Hybrid (PHEV) - 7,8%
Други (LPG, метан, етанол, водород) - 3,9%
През януари марката, която отбеляза най-постоянен ръст, е Mitsubishi (+96,8%), която продаде 4911 бройки в сравнение с 2496 през предходната година. Скокът на Tesla (+86,3%) също е значителен, доставяйки 17 493 единици (9390 през януари 2023 г.). Двуцифрен ръст се отчита и при Nissan (+38%), който е доставил 26 839 автомобила през първия месец на 2024 г. в сравнение с 19 451 през миналата година.
Сред производителите, които са на плюс през януари, са още BMW Group (+29,7%), Honda (+27,2%), SAIC Motor (+26,9%), Suzuki (+25,4%), Jaguar Land Rover Group (+25,3%), Volvo Cars (+25,2%), Stellantis (+16,9%), Toyota Group (+9,2%), Volkswagen Group (+8,1%) и Hyundai Group (+1,2%).
В същото време спад на продажбите на Стария континент се отчита при 4 от големите производителя - Mazda (-15.9%), Mercedes-Benz (-10,6%), Ford (-6,1%) и Renault Group (-2,1%).