Най-голямата японска компания за автомобили - Toyota, повиши прогнозата си за годишната нетна печалба, отчитайки високи продажби във всички региони. Ръстът се дължи на свиването на недостига на полупроводници в световен мащаб, което явно не притеснява марката, съобщава АФП.
Сега най-продаваният автомобилен производител в света очаква да реализира рекордна нетна печалба от 30 млрд. долара през текущата финансова година в сравнение с предишната си прогноза от 26 млрд. долара.
Търсенето на автомобили на Toyota е в подем, а производството се е възстановило значително от недостига на полупроводници и доставки, който засегна автомобилната индустрия през последните години. Миналата седмица компанията обяви рекордни продажби на 11,2 млн. автомобила от всички свои марки през 2023 г., запазвайки короната си на най-продаван автомобилен производител в света.
Японският гигант обаче беше изправен и пред скандали, свързани с фалшифицирани тестове за двигатели и безопасност в дъщерните ѝ дружества, които според анализаторите могат да окажат влияние върху цялостното ѝ представяне.
„Обемът на продажбите се е увеличил във всички региони от април до декември 2023 г., а структурата на печалбата се е подобрила, тъй като маркетинговите усилия заедно с усилията за намаляване на разходите са преодолели рязкото покачване на цените на материалите след пандемията от Covid-19“, заявиха от Toyota.
"С намаляването на недостига на полупроводници помолихме доставчиците и дилърите за разбиране и съдействие, за да доставим възможно най-бързо на клиентите възможно най-много автомобили", допълват от компанията.
Тoyota е пионер в производството на хибридни автомобили с изключително популярния си модел Prius. Критиците твърдят, че компанията бавно възприема двигателите, задвижвани от батерии, дори когато търсенето на превозни средства с ниски емисии нараства.
Според официални данни, публикувани миналата седмица, през 2023 г. Китай изпреварва Япония като най-голям износител на превозни средства в света - промяна, подхранвана от доминиращата роля на страната в областта на електрическите автомобили. Сега японските производители на автомобили наваксват изоставането си, като Toyota си поставя за цел да продава 1,5 млн. електромобила годишно до 2026 г. и 3,5 млн. до 2030 г.
Компанията също така се надява да започне масово производство на твърдотелни батерии, които се зареждат по-бързо от конвенционалните и осигуряват по-голям пробег на електромобилите. Въпреки това е малко вероятно Toyota да се откаже от хибридите, заяви Тацуо Йошида, автомобилен анализатор в Bloomberg Intelligence.
„Освен високите разходи, предизвикателствата пред автомобилите, задвижвани с батерии, включват ограничен пробег, инфраструктура за зареждане, стойност при препродажба и рециклиране на батериите", коментира експертът.
Според Йошида подобряването на проблемите във веригата за доставки, нарастващото търсене и слабата йена работят в полза на Toyota.