fallback

Пазарът в Европа през 2023: Volkswagen печели, Stellantis губи

Tesla и китайските марки увеличават присъствието си, Renault и Suzuki също се справят добре

Миналата година се оказа успешна за продажбите на нови автомобили в Европа, но не толкова заради обемите, които все не са достигнали предпандемични нива, а заради интересните промени и засилена роля на новите играчи на пазара.

Според JATO Dynamics, новите регистрации на леки автомобили в Европа възлизат на общо 12,8 милиона, което е увеличение от 14% на годишна база. Това са най-високите резултати от началото на пандемията, но все още е далеч от регистрираните преди нея над 15 милиона единици годишно.

Германия е най-големият пазар, но не той е причината за растежа. Той се дължи на увеличеното търсене във Великобритания, Франция, Италия, Испания, Белгия, Португалия, Хърватия и Кипър.

Електричеството настъпва

Голяма част от възхода на пазара на нови автомобили в Европа се дължи на електрическите автомобили. Всъщност тези превозни средства записват нов рекорд за пазарен дял от 15,7%. С 2,01 милиона регистрирани бройки, общият брой електрически автомобили почти се изравни с регистрираните дизелови коли от 2,05 милиона единици. С тези резултати Европа остава на второ място като най-големият пазар на BEV в света - зад Китай с около 5 милиона единици и пред САЩ с 1,07 милиона единици.

Страните, в които BEV (батерийните електрически превозни средства) се развиват най-бързо, са Финландия, Дания, Белгия, Холандия и Люксембург. Всъщност, възходът на електромобилите беше осезаем още през 2022 г., когато те достигнаха двуцифрен пазарен дял. Сред страните, в които BEV имаха малък пазарен дял през 2022 г., Словения спечели 4 пункта (от 5,0% през 2022 г. на 9,0% през 2023 г.), Естония премина от 3,4% на 6,8%, а Латвия от 6,6% на 9,0%.

Китай и Tesla променят играта

Другата голяма промяна, която Европа преживя през 2023 г., беше възходът на китайските марки автомобили. Миналата година към 23-те китайски бранда, налични през 2022 г., бяха добавени 7 нови. Китайските марки автомобили регистрираха 322 хиляди единици през 2023 г., което е увеличение от 79% и това доведе пазарния им дял до рекордните 2,6% (1,7% през 2022 г.).

Въпреки това, от тези 30 марки само 8 регистрират повече от 1000 единици, като MG представлява 72% от общия брой. Роденият във Великобритания бранд, изцяло притежаван от китайската SAIC и чиито автомобили са проектирани, проектирани и произведени в Китай, се представи забележително. Обемът на продажби на MG нарасна от 113 182 единици през 2022 г. до 231 818 единици през миналата година, което е повече от двойно. Това беше 20-ата най-продавана марка, изпреварвайки Cupra, Suzuki, Mini и Mazda.

В същото време Tesla продължи да се изкачва в класацията на брандовете. През 2022 г. тя беше 18-ата най-продавана марка, а миналата година заема 16-та позиция, изпреварвайки Nissan и Volvo, регистрирайки 362 300 бройки, което е увеличение от 56%. Бързият растеж на Tesla й позволи да постави Model Y като най-продавания модел на Стария континент. Това беше първият път в историята на европейската автомобилна индустрия, че неевропейски модел оглави класацията на моделите и първият път, когато електрически модел оглави класацията на моделите.

Volkswagen отново е над всички

Миналата година беше отлична за Volkswagen, чийто пазарен дял се повиши от 24,7% през 2022 г. до 25,8%. Това е автомобилната група с най-висок ръст на пазарен дял през годината. Ръстът е възможен благодарение на добрите резултати на Audi, Skoda, Seat и Cupra. Всички те са спечелили позиции, отчасти благодарение на мощността си и отчасти благодарение на добрите предложения на „стари“ продукти като Audi A4, A1, Q2 и Seat Ibiza. Други важни положителни резултати дойдоха от Skoda Octavia и Kamiq, Audi Q4, Seat Ateca и Cupra Leon.

Марката Volkswagen, от друга страна, загуби позиции - Golf едва увеличи регистрациите си (+4%), а T-Cross отбеляза спад от 5%. Електрическата гама на марката се справи добре с ID.4 на трето място в класацията при BEV и ID.3 на седмо място. Въпреки това техните преки конкуренти - Tesla Model Y и MG 4, се справиха по-добре. Модел Y, със средна цена на дребно с 15% по-висока от ID.4, се продава почти 3 пъти повече от Volkswagen. Средната цена на MG 4 в Германия е с 5% по-висока от тази на ID.3, но първият все още е продал 8800 бройки повече от втория.

Други големи победители включват Suzuki, благодарение на частните регистрации на Vitara, Swift, Ignis и S-Cross, групата Renault, в резултат на рестартирането на Clio (+42%), добрите резултати на Dacia Jogger (+60%) и добрия старт на Renault Austral. Dacia Sandero пък беше втората най-регистрирана кола в Европа.

Stellantis губи позиции

От другата страна е Stellantis, автомобилната група, която загуби най-голям пазарен дял. Това беше втората поредна загуба на пазарен дял от създаването му през 2021 г. Всъщност през тази година пазарният дял на Stellantis беше 20,3%, след което падна до 18,2% през 2022 г. и миналата година остана на 16,6%.

Първоначалното въздействие на Stellantis след сливането беше положително върху рентабилността, но отрицателно върху обемите и пазарния дял. Въпреки че FCA и PSA сега печелят повече, отколкото когато бяха разделени, те рискуват да бъдат по-уязвими от пристигането на китайски марки. И четири от големите марки на Stellantis в Европа загубиха позиции.

fallback
  • #16
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Ами сигурно защото не съм завършил глокс по уикипедия за машинен инженер по ДВГ оттогава насам като тебе. Поне диплома дадоха ли ти или си я купи, та стана инженер?
  • #15
    Гост ( преди 8 месеца )
    Мун_чо митичен,за 4 години не схвана разликата между термообработка и закаляване.
  • #14
    Въпросът беше друг ( преди 8 месеца )
    Гостенино ( преди 4 часа )Благодаря, този път имаше топки! Огромен напредък. А това, господин машинен инженер по ДВГ, което си писал в това мнение в същата статия дали е вярно "Ако със закаляването се увеличава еластичноста защо зъбите на ножовката след закаляване не са еластични а твърди?"Въпросът е дали все още си държиш на думите, които си написал тогава в това мнение? Не те питам за закаляване и никакви подробности отговори с да или не. Това ми е напълно достатъчно? Държиш ли си на думит ...
  • #13
    Гост ( преди 8 месеца )
    Мун_чо мити4ен, грешката на закаляването на пружини вместо термообработка си е твоя.
  • #12
    До 13 ( преди 8 месеца )
    Некултурно е да се месиш в чужди разговори. Не питам тебе, а Гост. Даже не схващаш контекста на въпроса!
  • #11
    MythBuster=idiot ( преди 8 месеца )
    ***,за функционално неграмотния закаляване и термообработка е едно и също.
  • #10
    Гостенино ( преди 8 месеца )
    Благодаря, този път имаше топки! Огромен напредък. А това, господин машинен инженер по ДВГ, което си писал в това мнение в същата статия дали е вярно "Ако със закаляването се увеличава еластичноста защо зъбите на ножовката след закаляване не са еластични а твърди?"
  • #9
    Гост ( преди 8 месеца )
    До 9.Мун_чо мити4ен, разбира се че е вярно.Колко пъти трябва да ти се повтаря , обратното на остър.
  • #8
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Правят скъпи и слаби електрички, примерно ИД.7 - двойни цени спрямо Китай а дори не идва с термопомпа, ако го сравните с Пасат Дизел от преди 10 години това е регрес за средния Ханс нечуван и невиждан, за софтуера и технологиите да не говорим въобще колко са назад.
  • #7
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Ако беше вярно, гостенина не само щеше да си е признал, че той го е писал, ами нямаше да може да му се затвори устата. Ама виж, че се е скрил като мишка!
fallback
Последни