IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво ще стане с пазара за класически автомобили?

Със смяната на поколенията интересът се отмества от старите коли от 50-те и 60-те, и се насочва другаде

Ако малките обяви и автокъщите на открито в Дупница са единият полюс в покупката на употребявана кола, това тук е другият. Първият за годината голям търг за класически автомобили на RM Sotheby's e в Париж, в Les Salles du Carrousel - част от сграда, която повечето от вас познават като Лувъра. Екип на Automedia.bg бе там, за да провери как се развива този пазар и какво бъдеще очаква класическите автомобили в епохата на електрификация и дигитализация.
     
    
Големият търг на RM Sotheby's в Париж (ВИДЕО):

Можете да видите видеото и на канала ни в YouTube
       
     
Гледката може и да ви напомня за автомобилен музей, но за много инвеститори тя е еквивалентът на трезор със злато. По данни на консултантската компания Knight Frank, класическите автомобили са поскъпнали със 185 процента за последното десетилетие - което обяснява и защо все повече хора се насочват към тях не като страст, а като инвестиция.
   
    
RM Sotheby's, Париж 2024
   
     
В трите големи зали са събрани автомобили за повече от 70 милиона евро - от електрическа детска количка BMW до най-ослепителното Bugatti Chiron La Mer Argentee, и от над стогодишни Rolls-Royce и Hispano-Suiza до изцяло карбоновия макет, използван от Ferrari във въздушния тунел при разработването на FXX. Впрочем никога няма да повярвате за колко се продаде този макет, който е дълъг два метра и няма нито врати, нито двигател, нито скоростна кутия. Наддаването започна под 100,000 евро и накрая достигна 550,000. Като се добавят данъците и таксите, сумата нараства до 660 хиляди евро - колкото три истински и чисто нови Ferrari Roma.
   
   
Маркус Гьориг, RM Sotheby's
Маркус Гьориг, RM Sotheby's
   
    
Очевидно интересът към подобни търгове не е намалял. Но фокусът му се променя, обяснява ни Маркус Гьориг, експерт в RM Sotheby's и бивш маркетинг шеф на Hugo Boss.

"В момента пазарът е доста разнороден. Преди пандемията той достигна пика си през 2015 и 2016, след това слезе малко надолу", обяснява ни Гьориг. "Сега сме в една хибридна, смесена фаза. По-старите коли, от 50-те и 60-те години, стават по-трудни за продаване. Докато по-новите, от 80-те нататък, са актуалната мода. Това важи особено много за наистина млади автомобили, от 2000 година насам, чиито цени започнаха да стават астрономически. Има някои икони - като голямата петорка от Ferrari, започвайки от F40 и свършвайки с LaFerrari - които в момента са изключително търсени".
   
   
Ferrari LaFerrari, Packard
Със смяната на поколенията се променя и фокусът на интереса към колекционерските автомобили. Тълпата тийнейджъри в Париж е наобиколила LaFerrari. Никой не поглежда чудесния, близо 100-годишен Packard Eight Deluxe в съседство
    
    
В потвърждение на думите на Гьориг, в деня за публика най-големите тълпи са около Ferrari LaFerrari, Koenigsegg Regera и Lamborghini Centenario. Вероятно указание накъде ще се движи пазарът за класически коли в бъдеще. Впрочем някои наблюдатели изобщо се съмняват в това бъдеще: според тях младите поколения все по-малко се вълнуват от автомобилите и по-скоро ги смятат за бреме, отколкото за обекти на желанието. Според Гьориг това е преувеличено - интересът към колите се запазва, но вече с по-различен фокус.
    
   
Koenigsegg Regera, Sotheby's, Париж 2024
   
     
"Имаме огромна група млади хора, които са фенове. Вчера наистина залите тук бяха пълни с тийнейджъри. Това е чудесно, това са бъдещите ни клиенти. Но ако попитате типичния съвременен 16-годишен младеж за кое мечтае: за кола или за новия iPhone, повечето ще посочат телефона", смята Маркус Гьориг. "Така че не съм сигурен как ще се развие пазарът за класически автомобили в бъдеще. Особено що се отнася до наистина старите коли. Интересът се насочва другаде. Аз съм от Мюнхен, наскоро видях един Koenigsegg на Максимилианщрасе. Беше, сякаш "Ролинг Стоунс", "Бийтълс" и "Спайс Гърлс" са се събрали на едно място: хиляди младежи, буквално хиляди, бяха заобиколили колата. Но ако опиташ същото с Mercedes 300 SL Gullwing, не съм сигурен, че те биха дошли".
   
    
Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione, Sotheby's
Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione с каросерия от Серджо Скалиети
 
     
Но всичко това се отнася до бъдещето. В настоящето нито една съвременна хиперкола все още не може да се мери по цена с класиките от 50-те и 60-те. На големия търг на RM Sotheby's има, както споменахме, Bugatti, Koenigsegg, Ferrari и Lamborghini, с по 1000 и повече конски сили мощност. Но най-скъпата кола тук е само с 275 коня, и с 4-степенни ръчни скорости. Това е Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione - едва от едва 45 такива коли, произведени в зората на 60-те години. Дебютът на този автомобил е с пето място в 12-те часа на Зебринг, после идват 14 класирания на подиума в други престижни състезания. В същото време това купе, изработено ръчно от легендарния Серджо Скалиети, си остава и една от най-красивите коли на своята епоха.

Само реставрацията, направена през 2014 година, е погълнала почти един милион долара, така че очакванията за продажната цена са сериозни. И се оказват оправдани. Накрая чукчето пада при 9.025 милиона долара - без данъците и таксите. Достатъчно доказателство, че пазарът за класически автомобили не е в никаква криза.
   
   
Още снимки от търга на RM Sotheby's вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
   

 

 

0 от 500
  • #18
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 15 и 16 ( преди 1 седмица )
    Много правилно си ме разбрал! Отговорил си вместо мен на тези които си мислят че говоря да си купиш и да караш 100-годишен автомобил. По-скоро говоря за това че не е каран, когато е бил нов. Точно това имам предвид, да имаш най-красивата жена до себе си и да я пазиш за някой друг когато остарее, без нито веднъж да си се "възползвал" от нея. Че това е обида и към жената и към колата. Ако така или иначе няма да я караш, какво значение има на колко километра е двигателя, щом автомобила има история?
  • #17
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    винаги е по добре с две на 25 отколкото с една на 50 *** или тройка отколкото със 75 годишната ви жена така че слушайте старите хора не е живот вето да любиш и старо да кърпиш
  • #16
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 седмица )
    Да добавя - отворете в Уикипедия статията за Фиорано и ще видите, че Ферари 296 ГТБ размазва Ферари Енцо (вярно е, че е модел на 20 години). Е не е ли тъжно да си имал Енцо и да не си го карал...
  • #15
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 седмица )
    И аз съм на мнението на 4. Разбирам, че цената е по-висока ако автомобила не е каран, но не разбирам кому е нужно. Тези коли са били върха на автомобилостроенето по своето време и да не са се карали по това време, според мен е тъжно. Вече не са нищо особено като характеристики и тази тенденция прави така, че никога топ автомобилите да не се карат, което е много тъжно. Не вярвам някой, като младеж, да е мечтал за кола, за да си я държи в гаража
  • #14
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Най-големите ентусиасти участват в специални състезания- на писта или ралита. Но това са по-скоро изключения.
  • #13
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    За това дали трябвало да се карат класиките(не за модерните супер и хипер автомобили) няма как. В повечето случаи старото си е старо. Готино е да го покараш, но за кеф уикенда или на някое събиране на ентусиасти. Тези коли не са сигурни в сравнение с новите-без никакви предпазни средства. А в държави като България с нашите пътища и липса на култура на пътя са направо опасни. Отделно, че са трудни за управление и непрактични за ежедневна употреба.Чупливи са и поддръжката е скъпа.
  • #12
    3 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 1 седмица )
    Това,че младите поколения не се интерували от автомобили,са опорки на разни "визионери",които обясняват колко по хувабво е да си абонираш за автономно такси, место да имаш собствен автомобил.Не познавам 18-20 годишен, дали в Германия или в България,на който да му кажеш - ей ти тая кола и той да каже - нищъ,искам да ме вози робот. Аман от промивки вече!Свободата ще става все по ценна стока!Ако съм вярвал,че ще настанат такива времена .....
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    ок, към кълването по клавиатурата прибавяме и "познавам един човек" :D
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    9 - прав си за 1000мили - Бреша -Рим и обратно е. Обърках го с Grossglockner Oldtimer.. А моите съседи не ги мисли, карат коли, които след 10г ще са ти нов внос, но за сметка на това един от тях (когото познавам) има 4 класики. През година в "селото" се огранизира изложение на класики, и доста от тях идват на ремарке и едва последните 500м ги минават на собствен ход.. но не са моделите 70та+.
  • #9
    5 rate up comment 1 rate down comment
    до 7 ( преди 1 седмица )
    Това е коментар ей така, изсмукан от пръстите, да се покажеш, че ги разбираш. Има над 100,000 оцелели Модел Т до наши дни, а не "я има я не 10". Mille Miglia се организира в град на име Бреша, който не е точно в Австрия. И колите от 70-те си ги карат предимно твоите съседи на село, но за тях те са нови. Не може човек да е разбирач по всичко само от кълване на клавиатурата :D