Когато човек се замисли за най-популярните конструкции на двигатели, които се срещат в автомобилите, обикновено наум му идват V8, V6 или редови с 4 цилиндъра. Много по-рядко той се сеща за редовите 5-цилиндрови мотори, въпреки че те имат впечатляващи характеристики и страхотен звук.
Тези мотори никога не са били популярна опция за автомобилните производители, а сега са на път да изчезнат напълно. Audi прекрати производството на TT RS, оставяйки само RS3 и RS Q3 с такъв двигател. Германската марка обаче не е единствената, която през годините използва 5-цилиндрови агрегати - те бяха част от гамата на Volvo. Mercedes и дори Honda също някога използваха такива мотори. Сега обаче нещата се промениха.
Самата поява на 5-цилиндровия двигател се дължи на нуждата от повече мощност с малко допълнително тегло. Компромисът между 4 и 6-цилиндровите редови мотори даде шанс на производителите на автомобили да увеличат мощността, без да добавят килограми или да има нужда от допълнително пространство под капака. Използването на тази архитектура също позволи интегрирането на части, които пасват на 4-цилиндрови двигатели, като се има предвид подобната им конструкция.
Въпреки че и Audi, и Volvo внедриха използването на турбокомпресори на съответните им 5-цилиндрови двигатели в много случаи, именно това доведе до смъртта на тези мотори. Технологиите продължаваха да се развиват, включително здравината на материала, енергийната ефективност и настройката на електронното впръскване на гориво. Така количеството енергия, което производителите можеха да изстискат от по-малка електроцентрала, ставаше все по-голямо и по-голямо.
Чудесен пример за това явление е легендарното Volvo 850. В турбо формат неговият 2,3-литров турбокомпресор с 5 цилиндъра развива 222 к.с. Сега обаче емблематичното T5 разчита на 4-цилиндров мотор с турбо, развиващ 250 к.с.
В крайна сметка, за подобна изходна мощност, ако се появи възможност за спестяване на тегло - и, което е по-важно, материали за конструкцията, изборът изглежда ясен. Разбира се, добавянето на пети цилиндър пак би позволило повече мощност на теория, но вероятно не достатъчно, за да оправдае допълнителните разходи и пространство.
Ако повече цилиндри правят повече мощност и инженерите искат да избегнат заемането на твърде много място, един V6 двигател би свършил работа. Това е и причината, поради която Audi спря да развива 5-цилиндровите мотори. В същото време обаче V-образната конструкция прави мотора по-малко стабилен по време на работа в сравнение с редови двигател, а и не позволява използването на много компоненти от 4-цилиндрови двигатели, които вече съществуват.
Подобно оформление позволява перфектен баланс, тъй като силите, създадени от буталата, движещи се нагоре и надолу, са вертикални. Тези предимства накараха Mercedes да се насочи към 5-цилиндров дизелов двигател още през 1974 г. Инженерите на компанията искаха да постигнат повече мощност в сравнение с 4-цилиндровия дизел, който вече предлагаха, но пък изборът на 6-цилиндров вариант би означавало по-голямо тегло и по-високи разходи.
Така се появява първият 5-цилиндров двигател в лек автомобил, а останалото е история, която обаче приближава своя край. Двигателите с вътрешно горене сами по себе си вече са с единия крак навън, а модерните 4-цилиндрови мотори изглежда напълно премахват нуждата от странния, но същевременно привлекателен двигател с 5 цилиндъра.