При всяка критична статия за автомобилите на някой не толкова утвърден производител - от Румъния и Сърбия до Русия и Китай - във форума ни обикновено се стига и до такава реакция: те поне правят нещо, ами ние... Но истината е, че България, макар да няма финална сглобка на автомобили, всъщност произвежда някои от компонентите, изискващи най-сериозно know-how и даващи най-висока добавена стойност. Поредното потвърждение дойде с премиерата на новото, чисто електрическо Porsche Macan.
Най-продаваният модел на германската компания е пълен с впечатляващи новости. Сред тях е и изцяло промененият 12.6-инчов извит панел на дигиталните прибори пред шофьора. Малцина обаче знаят, че тази технология всъщност е разработена... на бул. "Цариградско шосе" номер 90 в София. Automedia.bg научи, че той е дело на българските инженери на гиганта Visteon.
Американската компания, чийто основен развоен център е в България, е доставчик на дигитални прибори ("клъстери") за 12 от 15-те най-големи автомобилни групи в света. Дело на софийския екип бе първата MBUX мултимедийна система на Mercedes, а също и нашумялото триизмерно дигитално табло при новите модели на Peugeot.
Благодарение на софийските си разработки, Visteon вече има над 15% дял от пазара на автомобилни дигитални табла
Новият Macan е оборудван с три дисплея - за приборите, централния за информационната система и един за пътника вдясно, който обаче се предлага като допълнителна опция. Новата мултимедийна система вече е базирана на Android Automotive OS.
Междувременно се разкри и достачвикът на 100-киловатчасовата батерия на новия Macan, която позволява зареждане до 270 кВт с прав ток. Тя е дело на световния лидер при батериите CATL от Китай. Все още няма потвърждение обаче дали става дума за Qilin - най-новата технология на CATL, която превъзхожда с 13% досегашните батерии тип 4680.