fallback

Половината нови коли в Европа вече са по-широки от паркоместата

Автомобилите растат с по половин сантиметър на ширина всяка година, показва проучване

Над половината нови автомобили, продавани в Европа в момента, са по-големи от стандартните места за паркиране, показва проучване на неправителствената организация Transport and Environment. Заради SUV-манията и все по-богатото оборудване на новите модели, те растат средно с по 0.5 сантиметра на ширина всяка година. През 2023 средната им ширина е била 180.3 см, като стандартът за паркомясто е 180 см. Но има и автомобили, които далеч я надхвърлят. Американският пикап Ram, който се продава на много европейски пазари, е широк 208.5 см, BMW X5 e 200.4 см, а Range Rover Sport - 199 см.

Набъбващите размери не са проблем само при паркиране, разбира се. Повечето пътища, особено в градска среда, са предвидени за превозни средства с ширина под 180 см, така че те да могат да се разминават спокойно и да остава място за останалите участници в движението - примерно велосипедисти.

Експертите предупреждават, че без регулаторна намеса от страна на властите ЕС тази тенденция може да продължи, което води до все по-претъпкани пътища и опасни условия за пешеходци и колоездачи. Понастоящем максималната разрешена ширина за всички превозни средства в ЕС е 255 см. Този закон е приет в средата на 90-те, за да се ограничи размерът на автобусите и камионите. Днес той действа като вратичка за производителите на автомобили за производство на SUV и пикапи. Авторът на изследването - Джеймс Никс, е категоричен, че към момента това може и не изглежда като голям проблем, но ако не се въведат регулаторни промени, SUV и пикапите постепенно ще настигнат камионите и автобусите на ширина.

Проучването от T&E включва диаграма, илюстрираща въздействието на големите SUV върху типична улица в сравнение със „среден“ автомобил. Както може да се види, повечето големи SUV, които в момента са в продажба, са широки над 2000 мм. По този показател те все още изостават от типични американски пълноразмерен пик, но не са съвместими с много пътища в европейски градове като Париж, Лондон и Берлин.

Колко са широки най-големите SUV на пазара в ЕС: Ram 1500 - 2085 мм BMW x5/x6 - 2004 мм BMW X7 - 2000 мм BMW XM - 2004 мм Mercedes-Benz GLS - 2030 мм Audi Q8 - 1995 мм Porsche Cayenne - 1995 мм VW Touareg - 1984 мм Land Rover Defender - 2 008 мм Range Rover/Range Rover Sport - 2047 мм Volvo EX90 - 2039 мм Kia EV9 - 1980 мм

Цитираното изследване предполага, че законодателите трябва да прегледат максималния размер на пътническите превозни средства и LCV, за да защитят общественото пространство от „по-нататъшно посегателство“. Размерът на превозното средство - по-специално височината, също е от решаващо значение за безопасността на пътя. Последните проучвания показват, че увеличените размери на SUV автомобили са довели и до 30% повече смъртни случаи на пешеходци или колоездачи на пътя.

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Новите автомобили са по големи само на външно. Вътре са по тесни от старите и имат по лоша видимост заради малките прозорци и дебелите колони.
  • #8
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Сандеро вече е широк 1.85 см - колкото миналите Е класа и 5та серия които сега пък са още няколко санта по-широки и като цяло наистина някои паркоместа са прекалено тесни
  • #7
    До 6 ( преди 9 месеца )
    Ако местата на паркинга на мола са по 2,3м и колата е 1,8м без огледалата, значи ти остават цели 25см за вратата и "цепката", през която да се промушиш на излизане и влизане. Много требе си фин и изтъчен, че да се провреш прези едни 15-18см като махнеш широчината на самата врата.
  • #6
    Нане ( преди 9 месеца )
    Не знам, ама в БГ паркоместата са широки 2.30 така че не виждам повода за статията...
  • #5
    анонимен ( преди 9 месеца )
    гигантомания
  • #4
    Статист ( преди 9 месеца )
    А що просто не се направят пътищата и паркоместата по-широки?
  • #3
    гост ( преди 9 месеца )
    Напълно подкрепям и френската идея, автомобили със собствена маса над 1800 килограма да се третират като лекотоварни и да се изсиква допълнителна категория за тях. Един съвременен автомобил спокойно може да се вмести в габаритите 180см на 450/60 см и тегло не повече от 1800 килограма. Както Рено доказаха с последния Меган, даже електричка с 200 коня и 60 киловата батерия, спокойно може да тежи 1600 килограма. Просто хората със скъпи и тежки коли трябва да плащат всякаш карат бус.
  • #2
    Краз ( преди 9 месеца )
    Бе, да им раздават на кифлите и батките по един ЗИЛ или ГАЗ 53 и да се приключва, щото голям зор да гледаш "пейзаните" от високо през черните очила над надиплените джуки "патешка човка" и под гелосаните перчемчета (голите глави май вече не се котират като през 90те). И това не е само в китната ни родина. Нали цяла Европа се "изпоориенталчи" от инженери и лекари, та и там е същото.
  • #1
    fts ( преди 9 месеца )
    явно пи6ките стават все по-малки :D
fallback
Последни