fallback

Защо Норвегия няма проблеми със зареждането на EV през зимата

Скандинавската държава може да бъде пример за успешна електрификация дори в студеното време

През последните дни се появиха редица информации за случващото се в някои от най-силно засегнатите от студеното време райони на САЩ. В социалните мрежи и по телевизиите бяха показани опашки на станциите за зареждане в района на Чикаго, където собственици на електромобили имаха сериозни проблеми. Дори се наложи някои коли да бъдат изтеглени, тъй като енергията им свърши, а част от станциите отказаха.

Причината за случилото са няколко, но в крайна всичко се свежда до липса на познания за самите ЕV, както и лоша инфраструктура за зареждане. За разлика от автомобилите, задвижвани с ДВГ, електромобилите имат батерии, които трябва да загреят, преди да приемат бързо зареждане, особено при изключително студено време.

Чикаго обаче не е единственото място на земята, където става студено и електромобили се движат по улиците. Норвегия има най-висок процент на използване на EV в света, а освен това е и една от най-студените страни. Там обаче драми, подобни на тези в Чикаго от преди няколко дни, няма. И това си има логично обяснение, разкрива The New York Times.

Основната причина е, че шофьорите на електромобили в Норвегия са свикнали да загряват предварително колите си, преди да ги използват при минусови температури. Ларс Годболт, който е съветник на Норвежката асоциация за електрически превозни средства, посочва, че инфраструктурата за зареждане също е значително подобрена през последните няколко години, което води до по-малки опашки на станциите за зареждане през зимата.

„Не трябва да се пренебрегва и още нещо много важно - повечето от хората в Норвегия живеят в къщи, а не в апартаменти. Близо 90% от собствениците на електромобили имат свои собствени станции за зареждане у дома", разказва Годболт пред The New York Times.

В САЩ, например, нещата са доста по-различни. Проучване на S&P Global Mobility показа, че докато повечето притежатели на електромобили са наясно, че зареждането вкъщи се счита за най-добрата практика, само 51% от настоящите собственици, участвали в проучването, заявяват, че имат инсталирано зарядно устройство у дома.

Друга разлика е свързана с дължината на пътуването. В САЩ хората често карат повече от час, за да стигнат до работа, докато средното пътуване в Норвегия обикновено е по-малко от 30 минути. Изминатото разстояние също е по-малко, отколкото в САЩ, поради начина, по който е изградена пътната инфраструктура.

Затова и собствениците на електромобили трябва да си направят домашното, преди да излязат в студа: заредете у дома, подгответе (загрейте) батерията преди бързо зареждане и дори прочетете ръководството на колата си, ако не сте наясно с нещо. И не забравяйте, че хората, които са се возели в конски каруци, са се смеели на шофьорите в първите дни, когато бензинът те трябвало да се купува от аптеката в стъклени буркани.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Защо, бе, #2, трябва да пиша домашно, за да имам МПС. Ако съм с ДВГ нито трябва да живея в къща, нито да имам wallbox (допълнителни р-ди), нито да изчислявам маршрути, нито да "кондиционирам" /каква хубава българска дума :-(/ батерията, нито да гледам да не е паднала под 10%, нито да спра да я зареждам, като стигна 80%, нито да се редя на опашки, нито да ме теглят, защото не е останала "свитка"... Ние не сме "антиматематиците" - ние сме практични хора: палиш и караш където и колкото искаш...
  • #2
    Нищо ново под слънце ( преди 9 месеца )
    "Затова и собствениците на електромобили трябва да си направят домашното..." Точно за това за антиматематиците е невъзможно да притежават електромобил. Те не могат да решат задачите в час с помощта на учителя, към улица ми да си направят домашното. Ако са прекалено ентусиазирани и дори електромобила са си купили без да си напишат домашното и са избрали неподходящ, завършват с празна батерия покрай пътищата в студа.
  • #1
    Аз казах ли ви ( преди 9 месеца )
    *Причината за случилото са няколко, но в крайна ВСИЧКО се свежда до ЛИПСА НА ПОЗНАНИЯ за самите ЕV
fallback
Последни